En bok som fick mig att rysa

Det jag älskar med riktigt bra lyrik är känslorna jag får av läsningen. En riktigt bra dikt gör att jag ryser (av vällust inte av avsky såklart). Ofta tar det ett tag innan en författare ger mig dessa rysningar och det händer dessutom sällan. Av Sara Hallström behövde jag läsa två dikter av Vi måste ha protein och sedan hände det. Jag blundade och bara njöt av det vackra språket och känslorna det väckte.

För mig handlar lyrik om känslor och inte om förståelse och tolkning. Det var därför jag startade Lyrikutmaningen. Inte mest för att en massa andra skulle läsa av och skriva om de författare jag valt (även om det också vore kul såklart) utan främst för att kanske locka någon att våga läsa en dikt eller två och kanske, kanske hitta en egen favorit. Att få känna den härliga känsla som en riktigt bra strof kan ge.

Jag tycker riktigt mycket om första delen Det här mörkret där det finns flera dikter som går rakt in i mig. Andra delen Bort talar inte lika mycket till mig, men även den innehåller några guldkorn.

”Min kappsäck,

en stycke ved under kudden när jag vaknar och finner händerna

på samma punkt som igår,

hos tändstickorna i fickan”

En strof som förflyttar mig till ett vandrarhem i Sydney där jag delar rum med fem män, varav en min man, och febrilt försöker somna och samtidigt vakta mina tillhörigheter.

Kom innehåller dikter som alla börjar Det kom…

Min favorit är Det kom som en bön läst baklänges…

Jag ska inte gå igenom hela boken. Det är liksom inte poängen med en lyrikrecension att berätta vad alla dikter handlar om. Jag kan dessutom inte det. Jag vet dock att jag kommer att läsa mer av Sara Hallström. Hennes dikter talar till mig och jag tycker om dem.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till En bok som fick mig att rysa

  1. Är det du som är min hemliga bokvän! Jag misstänkte faktiskt dig ett tag eftersom du började lämna kommentarer hos mig strax efter att man fått mail om vem man skulle skicka paket till. Men sen avfärdade jag dig. Varför minns jag inte. Det var Miss E och Sofies Place som jag misstänkte, främst för att det stod Göteborg på poststämpeln. Det var de enda bloggar där det uttryckligen stod att de kom från Göteborg.

    Jag undrade vad det där med stort O var. Men jag fattade visst inte den ledtråden. Smart var det hur som helst. Och så här i efterhand tycker jag att jag borde ha fattat!

    Hur som helst stort stort tack för alla härliga presenter som du har skickat till mig!

    • Lilla O skriver:

      Just kommentarerna trodde jag skulle avslöja mig. Ibland blev det lite väl tätt mellan mina och bokvännens kommentarer. Framöver blir det bara mina egna!

  2. Ping: En bok som fick mig att rysa « enligt O

Kommentera

