Lättläst från Hegas

Jag ser dig

Avslutar arbetsveckan med att bjuda på ett lättläst boktips från Hegas Förlag. Jag ser dig av Mårten Melin handlar om Ronja som börjar i en ny skola. Hon blir kompis med Annika som hon sitter bredvid på tyskan. Annika går i en annan klass och verkar dessutom skolka mycket.

De andra eleverna tycker att Ronja är lite konstig och snart blir hon kallad till Ingrid skolpsykologen för samtal. De vuxna på skolan är oroliga för att Ronja sitter ensam på lektionerna och inte verkar ha fått några vänner i den nya skolan. Tycker de inte att Annika räcker?

Jag ser dig är en spännande och mystisk bok som jag tror även kan passa mina lite äldre elever trots att den utspelar sig på högstadiet. Enkelt språk, men en historia som väcker många tankar och med fördel kan diskuteras. Jag satt och skrev frågor till texten, men det hade jag inte behövt då det finns riktigt bra bokfrågor på förlagets hemsida.

Jag ska läsa mig igenom de böcker vi har från Hegas och hoppas hitta fler guldkorn!

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Lättläst från Hegas

  1. Maria skriver:

    Vad roligt att se att du läser ”Skumtimmen”. Är riktigt nyfiken att höra vad du tycker om den.

Kommentera

