Nobelalfabetet E

Det var väldigt vad svårt det var med bokstaven E. Lite otippat, men icke desto mindre sant. Här kommer ändå en Nobelpristagare och en författare som ännu inte fått priset:

Jag väljer därför en nobelpristagare som jag inte läst något av och faktiskt inte känner för att läsa något av heller, Elfride Jelinek som fick priset 2004. Många var väldigt överraskade över att hon tilldelades priset. Det är möjligt att jag har fel, men för mig känns hon som en nödlösning som förhindrat att andra feministiska författare tilldelats priset. På samma sätt som Pamuk fått priset och inte Kemal, Soyinka och inte Achebe och de dubbla svenska pristagarna 1974 som kanske gjort att inga andra svenskar fått priset trots att det gått 35 år. Inget ont om författarna, men visst verkar det vara så att ett lands eller en genres kvot kan fyllas, trots att det finns väldigt många andra författare som är väl valda priset?

En som inte fått priset och som troligen inte kommer att få det heller (oddset på Ladbrokes inför prisutdelningen 2009 var 101) är Eeva Kilpi från vårt grannland i öster. Tror bara att jag har läst en roman av henne Bröllopsdansen, men är rätt sugen på att läsa både Tamara som anses vara banbrytande (måste vara det mest slitna ordet för att beskriva stor litteratur) och Gränslöshetens tid. Jag har främst läst hennes lyrik och då inte bara den dikt av henne som jag tror att nästan alla känner till:

 

Säg till om jag stör sa han

när han steg in,

så går jag med detsamma.

 

Du inte bara stör,

svararde jag,

du rubbar hela min existens.

Välkommen.

 

 

Och den här ur Sånger om kärlek

 

Kunde man få knulla för en hundring? sa han till mig

vid busshållplatsen klockan 0.42

med de tomma frostiga gatorna omkring oss.

Först skakade jag på huvudet, men sa sen:

inte för pengar, men om du dammsuger och diskar.

Då vägrade han i sin tur

och vände sig nedslagen bort för att gå sin väg.

 

Motivering: För att hon med träffsäkerhet och humor skildrar de ensamma och utsatta

 

 

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Nobelalfabetet E

  1. lustigkulle skriver:

    Dikten om hundringen av Eeva Kilpi är en av de få som jag kan utantill – den är bara så bra. Huvudet på spiken liksom. Visste inte att hon skriver prosa också – måste letas efter!

    Har heller inte läst Jelinek men filmen Pianisten såg jag och gillade fastän läbbig. Hon kanske inte är så svår som det sägs – någon gång får man väl ge sig i kast med hennes dikter.

  2. Amy skriver:

    SV: Tack för din kommentar i bloggen! Det värmde! Tycker inte alls det var en fjortiskommentar. 😉

Kommentera

