Läsproblematik

Vet inte riktigt om jag ska kategorisera detta inlägg som i-landsproblem eller inte, men något riktigt stort problem är det helt klart inte. Möjligen för en riktig boknörd som är livrädd för att snuvas på en god läsupplevelse. Just nu läser jag Skumtimmen och efter de första hundra sidorna har jag riktigt gott hopp om den. Jag gillade Nattfåk och har rätt höga förväntningar.

En annan bok som jag (något otippat) tyckte väldigt mycket om är Låt den rätte komma in och en annan bok av John Ajvide Lindqvist väntar på att bli läst, nämligen Människohamn.

När jag och min kollega pratade noveller idag berättade hon om en novell av Ajvide Lindqvist Flickan, som ska ha funnits i någon Färdlektyr typ 2006. Vi kom då in på både honom och Theorin. Hon sa att hon älskade Människohamn och även tyckte om Skumtimmen, men att de båda böckerna är väldigt lika. Hon rådde mig därför att läsa Människohamn först.

Hur ska jag göra nu? Avbryta läsandet av Skumtimmen som jag faktiskt gillar och istället läsa Människohamn eller hoppas på att den håller för läsning även efter Skumtimmen är utläst? Någon som läst båda? Spontant tror jag att jag läser klart den bok jag håller på med.

En annan fråga till er som vet så mycket om litteratur. Hur får jag tag på novellen Flickan?

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Läsproblematik

  1. Boktokig skriver:

    Tack! Idag är jag helt frisk igen.

    Jag har läst båda! jag tycker du läser klart den du har påbörjat! Så läser du den andra sedan, efter du har läst några andra böcker mellan. De är mycket bra båda två!!!

    Jag vet inte hur du får tag i den novellen tyvärr! Men berätta gärna om du får tag i den!

  2. Linnea skriver:

    Jag tycker inte att Skumtimmen och Människohamn har så många gemensamma nämnare. Nattfåk och Människohamn däremot.. Jag fick nästan en déjà vu när jag började med Nattfåk eller att ha läst Människohamn! 🙂

  3. Lisa skriver:

    Jag har också läst båda och gillade helt klart Människohamn bäst. De är lika absolut, men jag personligen föredrar Ajvides sätt att beskriva sina karaktärer framför Theorin. Och det finns fantastiska sådana i Människohamn (även om Låt den rätte… är min stora Ajvidefavorit om man ser till romanens helhet).

    Men Boktokig sa något klokt, ta några böcker mellan dem och läs båda vetja. De ÄR bägge två värda att läsas.

  4. Maria skriver:

    Jag har en kompis som läste dem tvärtom. ”Skumtimmen” först och ”Människohamn” sedan. Hon älskade dem båda.
    Själv har jag ”Människohamn” i min ”ska-läsa”-hög. Den blir inte mindre, utan bara växer och växer. Men förhoppningsvis kommer jag kunna läsa massor i vinter och beta av en del i alla fall.

  5. Lilla O skriver:

    Jag ska helt klart läsa båda, men följer nog Boktokigs råd och läser några böcker mellan dem!

  6. Peter skriver:

    Ajvidenovellen du frågar efter heter ”Tjejen” – den är fruktansvärd – på ett grymt bra vis. Helt klart värd att läsa. Du hittar den i Färdlektyr 2007. Det finns även en annan – ännu bättre novell av Ajvide i Färdlektyr året innan – 2006. Den heter ”Elda telefonkataloger”…och handlar om annorlunda vänskap – på Ajvides speciella vis. Grymt bra!

    Färdlektyr var samlingar av noveller – med 3 st okända utvalda typ skolelevers stories, som valts efter att de lagt upp sina stories på en hemsida. Dessutom hade flertalet kändisar bigradit med exklusiva noveller… – för att nämna några utom Ajvide – Jonas Hassen Khemiri, Sara Kadefors, Moneybrother, Håkan Hellström, Fredrik Strage, Johanna Thydell – och mååånga fler.

    Dessa gavs ut gratis av diverse bussbolag i Sverige de respektive åren.
    Idag kan du köpa dem begagnade på tex bokbörsen… – http://www.bokborsen.se/page-start?issearch=1&sall=1&scat=0&maincat=1&extendedsearch=0&mediatype=0&sallstr=f%C3%A4rdlektyr&screator=&stitle=

    Ajvide hittar du dock bara i årgångarna 2006-2007. Finnss även en julnovell av honom i den nya samlingen ”Mord under julgranen” – som också är värd en titt.

    Läs & Njut.

    /Peter

  7. Lilla O skriver:

    Tack Peter! Jag har botaniserat på svenskinstitutionen och faktiskt hittat både 2005 2006 och 2007. Här ska läsas!

Kommentera

