En typ bra bok

Min typ brorsa

Efter att ha fullständigt hyllat Johanna Lindbäcks senaste bok läste jag Min typ brorsa som är nästan lika bra. Mycket känns igen. Den utspelar sig i Umeå, en av huvudpersonerna är nyinflyttad, det funderas en hel del kring kärlek och identitet. Även denna bok är väldigt mänsklig och igenkänningen är även här väldigt stor, om än inte lika stor för min del som i Tänk om det där är jag som var så fullständigt klockren.

Min typ brorsa handlar om en ny familj som bildas när Marie och Tomas bestämmer sig för att flytta ihop med sina tre tonårsbarn. Maries dotter Nina och Tomas son Daniel hamnar i samma klass och vi får följa dem under några månader på gymnasiet. Nina brottas med sin osäkerhet som bara blir större då kompisen Manda bestämmer sig för att byta från Natur till Samhäll. Daniel är den nye killen och han vill gärna passa in. Det är riktigt kul att läsa om de nya syskonen och personerna runt dem i denna varma och mysiga bok.

Efter att ha läst två böcker av Johanna Lindbäck måste jag säga att jag tycker att hon tillhör toppskiktet av svenska ungdomsförfattare. Hon skriver som om hon verkligen förstår hur det är att vara ung. Det är ärligt, trovärdigt och befriande fritt från extrema situationer, förutom en ny familj som måste vara riktigt svårt att forma. Jag har en bok kvar att läsa av Lindbäck En liten chock och den kommer jag definitivt att läsa snart.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till En typ bra bok

  1. *Malin* skriver:

    Jag har läst alla tre böckerna och bara äääälskar dem! Helt perfekta ungdomböcker. Jag ser fram emot att läsa mer av henne framöver.

Kommentera

