Alfa, Adam, Afrika och annat på A

barnen9090613-1222.jpg

Här kommer mina egna svar på mina egna frågor i Bokfrågornas ABC Del 1, som självklart handlar om bokstaven A:

1. Alfa var första bokstaven i det grekiska alfabetet. Berätta om en bok som du på något sätt förknippar med Grekland.

Den första boken jag kom att tänka på är Ett nytt land utanför mitt fönster av Theodor Kallifatides som flyttade från Grekland till Sverige för 45 år sedan. Jag lyssnade på honom på Mariaplans Bokhandel i Göteborg i samband med att boken gavs ut. Han talade om hur det varit att leva som invandrare i Sverige och hur det är att lära sig att behärska ett nytt språk. En fantastisk bok skriven av en fantastisk man.

2. Adam var enligt Judendomen, Kristendomen och Islam den första människan på jorden. Nämn en bok som handlar om eller är skriven av en Adam.

P D James deckarhjälte är Adam Dalgliesh. En riktigt trevlig hjälte som det var väldigt länge sedan jag läste något om. Kanske dags att läsa lite P D James igen.

3. Vilka var de första böckerna du minns att du läste eller hörde när du var barn? Har du läst dem för dina egna eller andras barn?

Jag kommer ihåg att jag älskade Pricken som barn. Om den stackars prickiga kaninen som inte fick följa med sina vita syskon på kalas hos morfar och som då rymde. Det visar sig snart att det fanns fler prickiga kaniner i världen. Jag har läst den för mina barn och den håller fortfarande!

Några av de första böcker jag minns att jag läste själv är Laura Ingalls Wilders böcker som inleds med Det lilla huset i stora skogen. Mamma läste några kapitel högt och sedan läste jag om dem innan jag somnade. Jag kan inte varit mer än fem eller sex år gammal.

4. Mänsklighetens vagga finns enligt forskare i Afrika. Berätta om en bok som  på något sätt anknyter till denna väldiga kontinent.

Jag vet att jag tjatar om Chimamanda Ngozi Adichie, men de två böcker av henne som jag läst hittills är verkligen fantastiska. Senast läste jag  The thing around your neck som är en samling riktigt bra noveller som utspelar sig i Nigeria och USA. Hon har även skrivit En halv gul sol om Biafra och Purple Hibiscus som jag ännu inte läst.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Alfa, Adam, Afrika och annat på A

  1. Ping: Bokfrågornas ABC: A « Boksnoken

  2. boksnoken skriver:

    Kallifatides vill jag gärna läsa nåt av!
    Nu har jag också svarat på frågorna 🙂 .

  3. Bokmoster skriver:

    Hej, jag har också lämnat svar på dina frågor! Kul med en ny utmaning som kan lysa upp i höstmörkret.

  4. Lyran skriver:

    Jag är också med, så klart 🙂

  5. Vixxtoria skriver:

    Hejsan! Jag ville bara säga att jag tycker att den här utmaningen verkar himla rolig, och att jag påbörjade ett inlägg, men bestämde mig för att låta bli den här gången. Jag kanske hänger med på någon annan bokstav någon gång, när jag känner att tiden och livet finns.

    Lilla huset-böckerna var ju också en av mina allra första stora läsupplevelser (även om Kulla-Gulla hann alla först). Men av nån anledning hade jag fått Vid silversjöns strand som första bok i julklapp, så vi började med den, vilket gav en väldigt konstig inledning. Men jag tycker fortfarande mycket om just den boken, med sin tågresa, och Mary som just blivit blind, och Laura som rider barbacka tillsammans med kusin Lena. Och så är det spännande när allt järnvägsfolket dragit vidare, och familjen tillbringar en hel vinter själva där ute på prärien. Det är en av de mest bortglömda böckerna i serien, faktiskt. (Sedan är det intressant att det stora tidsglapp som finns mellan Huset vid plommonån och Silversjön döljer en massa tragedier i familjen Ingalls liv. De försökte driva hotell, men gick i konkurs, och de fick en liten son, Freddie, som dog helt ung. Laura skrev aldrig om den perioden, oklart varför.)

    • Lilla O skriver:

      Tid och liv är bra att ha. Man överlever helt klart utan utmaningar i bokbloggarvärlden! Visste inte vad som hände mellan böckerna. Vet du om det finns någon bra biografi om LIW?

      • Vixxtoria skriver:

        O ja. Jag har två bra biografier här hemma (var tror du jag får all min info ifrån? Internet?). Jag orkar inte resa mig upp från soffan just nu och lokalisera dem (det är Troja på tv), men ska leta vid tillfälle, och återkommer.

      • Lilla O skriver:

        Anytime! Har jag klarat mig i 35 år tror jag att jag överlever ett tag till! 😉

  6. Sara skriver:

    Jag hoppar på Bokfrågornas ABC, trots att ni redan verkar vara klara med det.

Kommentera

