Beroende av böcker?

Hittade följande enkät hos Martina som hittade den hos Bokmania. Många ja betyder att man är bokberoende. Ja, då ska vi se…

1. Är du ständigt försjunken i tankar om litteraturen?

Ständigt är väl lite överdrivet, men en riktigt bra bok tar upp mycket av mina tankar. Jag tänker också mycket på vad jag vill läsa. Det är en inte så liten bieffekt av bloggandet.

2. Tycker du att en tillvaro utan böcker vore begränsad, tråkig och intetsägande?

Absolut. Jag måste läsa. Livet vore otroligt tråkigt utan böcker. Usch, vilken hemsk tanke…

3. Blir du rastlös och irriterad när du inte får läsa?

Ja, jag blir väldigt irriterad när jag inte får läsa. Lediga och barnfria dagar betyder läsning. Möjligen i kombination med tv, blogg och kanske någon social aktivitet. Men mycket böcker måste jag få i mig annars blir jag mindre trevlig.

4. Läser du för att få lindring när du mår dåligt?

Nja, inte direkt. Mår jag riktigt dåligt blir det tv-serier, men böcker fungerar bra som tillflykt vid lite lindrigare deppighet.

5. Känner du att tiden aldrig räcker till för allt du skulle vilja läsa?

Skojar du? Jag hinner inte läsa en bråkdel av det jag vill läsa. Ändå har jag läst rekordmycket i år. Också det en bieffekt av bloggandet.

6. Har du svårt att sluta läsa när du väl börjat?

Ja det har jag. Det är då boken stannar i skallen på mig och gör mig lite mer förvirrad än vanligt.

7. Händer det att du låter bli att göra något du borde ha gjort för att läsa i stället?

Ha, ha. Ja du, det händer alldeles för ofta. Definitivt när det är städning som är det där borde.

8. Har anhöriga eller vänner tyckt att du läser för mycket?

Ja, jag blir väl pikad ibland, men fullt så allvarligt är det inte.

Nästan bara jakande svar alltså och det var väl det jag visste. Jag kan inte leva utan böcker, men det är väl ett hyfsat ofarligt beroende. Annars finns det väl en del bokbloggare som kan slå ihop sig med mig i en grupp för ”anonyma bokmissbrukare”.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

