Tråkigt, tråkigt

Jag har inte sett mycket på Idol, men jag har haft en favorit och hon åkte ut idag. Lite bra ändå, en vinnarballad hade varit fruktansvärd för henne. För mig är Mariette den ende som är lite udda och personlig. Det är viktigt!

De andra tre är väl söta, men speciellt spännande är de inte. Tove eller Erik vinner säkert. Duktiga, men kanske främst ofarliga och oförargliga.

Jag säger det igen –  Idol är perfekt att blogga till.

Det här inlägget postades i Tv, film och radio och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Tråkigt, tråkigt

  1. Ja, Idol är ett bra blogga-till-program, kan jag tänka mig. =)

    Du frågade om kursplaneutkasten i sva och vi satt igår och gick igenom den senaste versionen. Om man ska börja med det som är positivt så har syfte och mål blivit mer likt den svenska kursplanen och det centrala innehållet (numera bara två underrubriker, språk och kommuikation och text och kommunikation) är bättre strukturerat och skrivet med ett mer lättillgängligt språk men kravnivåerna är fortfarande väldigt otydliga och lämnar stora utrymmen för subjektiva bedömningar då de inte är mätbara.

    Jag har främst satt mig in i det som gäller de yngre eleverna och det finns två punkter i det centrala innehållet i kursplaneutkastet i svenska för åk 1-3, under språk och kommunikation, som man av någon anledning inte har med i sva och det är för mig obegripligt. Det är dessa punkter:
    Språkbruk. Det egna ansvaret för olika språkbruk i kamratgruppen och den närmaste omgivningen och de konsekvenser språkbruket kan leda till. Hur innehållet i ett budskap förändras beroende på hur språket används när det framförs.

    Likheter och olikheter mellan talat och skrivet språk. Hur budskap byggs upp muntligt och skriftligt för att kommunicera med mottagaren.
    Det är ju kanske ännu mer viktigt att ta upp för andraspråkselever?

    Hör av dig sedan när du läst och tänkt igenom. =)

  2. Annika skriver:

    Ha ha, min favorit är helt klart Erik. Jag blir alldeles lyrisk när han sjunger och i fredags sjöng han låtar av två av mina favoritgrupper. Bättre kan det inte bli! 🙂

Kommentera

