Nobelalfabetet K

Veckans nobelbokstav är K. Författare eller titel gäller,  på en tidigare och en värdig framtida pristagare.

1. Knut Hamsund fick priset 1920 och då främst för boken Markens Grøde. Jag har inte läst den och inte heller Sult, men Pan tog jag mig igenom på originalspråk. Hamsund sympatiserade med Hitler och Tyskland under andra världskriget och spärrades in då kriget tagit slut. I sin sista bok Paa gjengrodde Stier försöker han förklara sin inställning. 1978 gav Thorkild Hansen ut biografin Processen mod Hamsund och den ledde till en stor debatt kring hur Hansund ska uppfattas. Författares liv och verk hör samman helt klart, men det är trots allt svårt att veta vad man ska tycka. Är det okej att läsa och tycka om böcker av författare med tvivelaktiga åsikter?

Så här står det i en artikel i SvD från 150-årsjubileet av Knut Hamsuns födelse i augusti i år:

”Även om inte alla norrmän var ‘motståndsmän’ under kriget, som efterkrigsideologin gärna gör gällande, så sjönk det norska intresset för Hamsuns produktion dramatiskt i takt med att han från ungefär 1935 började presentera sig som nazist. När han fyllde 80 år några dagar före krigsutbrottet 1939 var den norska hyllningen återhållsam. I gengäld tog sig följande tyska toppar tid att sända hyllningstelegram: Hitler, Göring, Goebbels, Schirach, Ribbentrop, Rosenberg. Hamsun tackade genom att ge sin Nobelmedalj till Goebbels” 

2. Yasar Kemal, som trots att jag inte läst så mycket av honom gjort väldigt stort intryck. Hans debutbok Låt tistlarna brinna är både spännande och läsvärd. Den handlar om Mehmet som flyr från sitt hemska liv och lever som rövare i bergen. Hans mål är att hämnas överheten. Kemal är kurd och född i södra Turkiet. Han har fått många internationella priser t.ex. Stig Dagerman priset 1997, men ännu inte Nobelpriset. Kan tänka mig att han är både för folklig och för kurdisk för att vara ett riktigt politiskt korrekt val, men jag hoppas att jag har fel.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Nobelalfabetet K

  1. Lyran skriver:

    Kemal tror jag att jag också kommer att gilla, vi får väl se i februari 🙂

  2. lustigkulle skriver:

    Kemal är en jättebra författare!

  3. Petter skriver:

    Låt tistlarna brinna är bra.
    Skulle han få priset kanske förlagen börjar ge ut hans böcker igen.

Kommentera

