Allätare? Absolut inte!

Här kommer lite information till min hemlige bokvän och andra intresserade inför bokbytet Julklappspåse Large-specialaren

* Vilken genre håller du dig helst till då du läser?

Jag avskyr uttrycket allätare, då ingen omöjligen kan älska allt. Ingen är allätare, i alla fall ingen jag träffat eller ens hört eller läst om. Någon allätare är jag alltså inte, men jag har en ganska bred boksmak. Jag läser gärna deckare, ibland nobelpristagare, nutidsskildringar som så elakt brukar kallas diskbänksrealism funkar också, en och annan chick-litt slinker ner, mycket lyrik, en hel del ungdomsböcker och gärna böcker från lite mer ”ovanliga” litteraturländer (världslitteratur alltså-ännu en vansinnig benämning). Jag har gjort en Topp-100 lista med favoritböcker här.

* Favoritförfattare? (Har du alla titlar eller har du läst alla titlar; alltså, är det idé att skicka något av just den författaren..?)

Favoritförfattare är svårt att komma på. Det finns många. Ingen större idé att nämna de jag redan har allt av känner jag. Författare jag tyckt om, men tappat de senaste åren är Barbara Voors och Marika Cobbold Hjörne. Haruki Murakami har jag bara läst Norweigan Wood av och läser gärna fler.

* Läser du på andra språk än svenska? Vilka?
Engelska funkar oftast bra, läser deckare och chick-litt på originalspråk i alla fall.

* Lyssnar du på böcker? Vilket format, i så fall?

Aldrig. Det funkar inte. Jag blir okoncentrerad och försvinner iväg i tankarna. Jag är ingen auditiv person.

* Samlar du på böcker av någon särskild författare?

Jag samlar inte på något speciellt, möjligen lyrik som jag gärna köper när det finns tillfälle.

* Har du någonstans publicerat en lista över böcker som du har läst eller som du äger? I så fall, var?

Inte av alla böcker jag äger, men av dem jag läst sedan 1998 samt hittills i år och även de fetade böckerna i min Vill-läsa-lista ligger hemma och väntar. Här finns också ett inlägg om böcker jag köpt, men ännu inte läst.

* Vad är du ute efter, då du läser? (Bildning, äventyr, romantik, hjärngymnastik, nya erfarenheter..? Försök att berätta!)

Vad är jag ute efter? Lugn och ro. Att lämna vardagen och kliva in i en annan värld, i en annan människas liv. Ibland är det skönt att läsa böcker om personer som har det som jag och känna att man inte är ensam, ibland är det skönt att läsa om dem som har det värre för att uppskatta sitt eget liv. Ofta är det skönt att bara bli road för stunden, eller att läsa något spännande. Jag kan läsa för att få njuta av språket, för att lära mig något. Jag läser av en massa olika anledningar! Just hjärngymnastik får vänta tills i sommar. Min stressade hjärna behöver något mer lugnande just nu.

* Finns det någon genre eller författare som du undviker? Vilken?

Jag undviker fantasy, science-fiction och  det mesta som har med skräck och vampyrer att göra. Gillar dock Ajvide Lindqvist. Har svårt för Guillou och Brunner och andra grabbiga gubbar.

* Finns det någon genre eller författare som du gärna vill prova på, men inte kommit dig för? Vilken?

Jag har inte kommit mig för att läsa Douglas Coupland som många verkar gilla. Har också läst väldigt lite Anne Holt, Roslund & Hellström och en massa andra deckarförfattare som listas här.

* Finns det några särskilda titlar som du letar efter och som du skulle bli riktigt glad över att få?

Jag blir nog mest glad över titlar som jag inte tänkt på, kanske någon författare som skriver likt någon annan jag gillar eller kanske helt enkelt någon min hemlige bokvän älskar och som jag missat. Jag är öppen för det mesta. Vill du ha mer konkreta tips så finns en ”vill-läsa-lista” här.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

