En lagom annorlunda bok

I fredags när jag hämtade Storebror på förskolan sa han att han aldrig mer ville leka med sitt dockskåp. Någon hade sagt att bara tjejer leker med det. Nu lyckades jag övertyga honom om att det fungerar utmärkt för en kille att leka med både bilar och dockskåp. Jag undrar hur länge det går. Jag vill inte att mina barn ska begränsas av de könsroller som fortfarande är enormt starka i vårt samhälle. Jag vill att Storebror ska kunna leka med alla leksaker han vill leka med och inte tänka i termerna killeksaker och tjejleksaker. Jag vill att Lillebror ska fortsätta att blanda rosa kläder med Spidermantröjor. Jag vill att de ska få vara precis som de vill.

För att våra barn ska våga vara sig själva och inte begränsas av hur de tror att de måste vara behöver de bra förebilder. Jag blev därför väldigt glad då jag fick Maskerad skriven av Kristina Murray Brodin och fantastiskt illustrerad av Bettina Johansson, på posten. Maskerad ges ut av Vombat förlag ett queerfeministiskt förlag som ger ut lite annorlunda böcker för barn och ungdomar. Annorlunda på så sätt att de inte helt följer den norm som vi så ofta ser i barnböcker, med rosa tjejer och blåa killar som gör helt olika saker. Det som är så bra är dock att de gör detta med finess. Det finns inget övertydligt och moraliserande i Maskerad, bara vanliga ungar på en förskola som klär ut sig.

Mariama springer fram till utklädningskläderna när hon kommer till förskolan och tar på sig prinsesskläderna. Yosef anländer strax därefter och blir avundsjuk. Han vill också vara prinsessa. På förskolan finns också Jakob som är ett farligt lejon, Ali som är tiger och Delina som är läkare. Fatima, som vi tror är Alis lillasyster, går också på förskolan, men vilka är de två barnen på första uppslaget? Det funderade grabbarna länge på.

Det är skönt att barnen i boken får reda ut konflikterna själva. Förskolläraren finns i bakgrunden, men han lägger sig inte i. Det är bra. Vi pratade mycket om hur man ska vara mot varandra på förskolan och det blev bra samtal. Bilderna ledde också till en del funderingar. Vad var det för stol som ett av barnen satt i och vad har fröken egentligen klätt ut sig till. Fröken ja, det funkade utmärkt att kalla den manlige förskolläraren så. Ingen av dem reagerade på att det skulle vara annorlunda och det är det jag tycker är så bra med Maskerad. En lite annorlunda verklighet presenteras på ett väldigt naturligt sätt.

Vi har läst boken flera gånger och speciellt Lillebror älskar den. Han vill själv pröva att vara prinsess-tiger som Yosef och Mariama. Det är en rolig bok, med fantastiska teckningar. Tempot är högt, barnen bråkar, gråter, skrattar och leker. Precis som på en vanlig förskola. 

Det här är en riktigt bra barnbok som vi kommer att läsa många gånger! Tack för recensionsexemplaret!

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till En lagom annorlunda bok

  1. Hanna skriver:

    Denna bok hamnar på min inköpslista, jag som inte ens har några barn. Sedan lär jag lobba för den när jag fått jobb någonstans.

  2. kristina skriver:

    Tack för att du tog dig tid och delade med dig av dina tankar om Maskerad

  3. Bettina skriver:

    Underbar recension…jag blir varm inombords!

  4. Ping: Det här med recensionsböcker « enligt O

Kommentera

