Vilken kul idé!

Vilka är egentligen de bästa svenska böckerna? På bloggen Du är vad du läser kan du nu rösta på dina tio favoriter. Jag ska fundera ett tag bara, men sedan ska jag definitivt rösta!

Svårt att välja ut bara tio. För en boknörd som jag (och dessutom listfetischist) är detta ett uppdrag på blodigt allvar. Jag kommer att vrida och vända på den här stackars listan och säkert ligga sömnlös flera nätter. Ironisk? Nej, inte om så här allvarliga ämnen…

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Vilken kul idé!

  1. Nu har jag hastigt och lustigt röstat på tio böcker. När jag skrev ner de jag kom på kom jag upp i 23… Det vara bara att börja sålla – hårt. Ska bli spännande att se din lista!

    Här är min lista UTAN barnböcker (utan inbördes ordning):

    1. Janne min vän av Peter Pohl (den måste bara vara med)
    2. Det går an av Carl Jonas Love Almqvist
    3. Barabas av Pär Lagerkvist
    4. Bitterfittan av Maria Sveland
    5. Utvandrarna, hela serien, av Wilhelm Moberg
    6. Pengar av Victoria Benidictsson
    7. Bränt barn av Stig Dagerman
    8. Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindkvist
    9. Händelser vid vattnet av Kerstin Ekman
    10. Ett öga rött av Jonas Hassen Khemi

    Jag har säkert glömt någon tokbra…

Kommentera

