Tematrio – Sjukdomar

Ett riktigt aktuellt tema i veckans tematrio hos Lyran, om än föga uppmuntrande. Även jag har legat däckad den senaste veckan, men nu får det räcka. En liten förkylning är dessutom ingenting mot hemskheterna i de böcker jag valt ut.

Tre böcker om sjukdomar (av det dödliga slaget) kommer här:

1. En sorts kärlek av Ray Kluun handlar om Sten som försöker hantera det faktum att hans fru är döende i bröstcancer. Konstigt nog kände jag till slut sympati för Sten, som egentligen är en präktig skitstövel. En riktigt bra och gripande bok. Jag storgrät då jag läste de sista sidorna sittandes på en bänk utanför makens jobb. De som gick förbi tittade lite undrande på mig! Fortsättningen Änklingen är också bra, men inte lika fantastisk.

2. I boken Innan jag dör av Jenny Downham får vi träffa Tessa som har leukemi. Hon vet att hon ska dö, men innan det sker vill hon göra en hel mängd saker som hon skrivit upp på en lista. Bland annat vill hon vara tillsammans med en kille. En riktigt bra och väldigt sorglig bok om vänskap och kärlek. Inte bara en ungdomsbok.

3. I taket lyser stjärnorna av Johanna Thydell handlar också om cancer. Det blev ingen munter trio det här. Jenna, som är tretton år, har större problem att brottas med än de flesta andra tonåringar. Hennes mamma är döende. Det här är en välskriven och riktigt bra bok. Mitt i eländet är det en utvecklingsroman som heter duga. Boken har också blivit film, men den har jag ännu inte sett.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Tematrio – Sjukdomar

  1. Linnea skriver:

    Jag har nog läst ovanligt många ”sjukdomsböcker”, för när jag har surfat runt på bloggar som redan har svarat på veckans temotrio finns det alltid minst 2 böcker som jag har läst. 😉 Jag tycker också jättemycket om I taket lyser stjärnorna! Och En sorts kärlek var också väldigt speciell!

  2. Lyran skriver:

    Här var det bara oläst för min del. Jag undviker faktiskt oftast böcker om död och sorg.

  3. Lilla O skriver:

    Jag har läst väl många makabra böcker märkte jag, i alla fall i år. Sjukdomar, död, krig och elände.

  4. Red Fox skriver:

    Har inte läst någon utav böckerna och de känns väldigt sorgsna, men viktiga. Jag brukar undvika alltför sorgsna böcker så gott jag kan…

  5. Bea skriver:

    Thydell vill jag gärna läsa. Eländesböckerna fyller också sin funktion emellanåt men jag väljer nog inte böcker som specifikt handlar om sjukdom i första hand.

  6. Ylva skriver:

    Bra och sorgliga, alla tre. Jag blev också förvånad när jag kände sympati för Sten, eftersom han är helt hemsk egentligen.

  7. Lilla O skriver:

    Bea, jag håller med om att de fyller sin funktion ibland!

    Ylva, visst är det konstigt att mna kan känna sympati för en sådan skitstövel.

  8. Ingrid skriver:

    ”En sorts kärlek” hade jag svårt för- just för att ”karlen” är (som du också säger) en sån j-a skitstövel. ”Innan jag dör” tyckte jag däremot om- och allra bäst var ditt tredje val (enligt mig)- ”I taket lyser stjärnorna” var så fin…. den gav mig många tankar.

Kommentera

