00-talets tio bästa böcker

Bokstävlarna listutmanar och vill ha en lista på de tio bästa böckerna som getts ut under det senaste decenniet. Tonvikten blir på böcker jag läst den senaste tiden, som är färska i minnet. Säkert har jag glömt den perfekta boken, men då får det vara så.

Här är mina tio utan inbördes ordning:

Tusen strålande solar av Khaled Hosseini

En halv gul sol av Chimamanda Ngozi Adichie

Jag älskade honom av Anna Gavalda

En sorts kärlek av Ray Kluun

Busters öron av Maria Ernestam

Mig äger ingen av Åsa Linderborg

Mitt namn är Luz av Elsa Osorio

Hon älskade av Helena Henschen

I en klass för sig av Curtis Sittenfeld

Var är du? av Mark Levy

Bubblare: Long way down av Nick Hornby, Doppler av Erlend Loe, Berlinerpopplar av Anne B Ragde, Konspirationen mot Amerika av Philip Roth, Låt den rätte komma in av John Ajvide Lindqvist och Efter attentatet av Yasmina Khadra

Hur ser din lista ut?
Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till 00-talets tio bästa böcker

  1. Lilla a skriver:

    Hejsan och tack för din kommentar med tips på böcker på min sida. Nu fick jag ännu mer förslag. Vet inte hur jag skall lyckas välja bara sex böcker från alla förslag jag fått.

    Hoppas du får en mysig kväll och en trevlig helg!

    Kram lilla a

  2. *Malin* skriver:

    Jag är urdålig på att göra sådana listor… Jag kan inte välja bort, alternativt komma ihåg alla godbitar.

    Av dina förslag har jag inte läst så många. En halv gul sol har jag läst och förstår att du har med, men Låt den rätte komme in avskydde jag… Jag avskyr allt jag har läst med JAL. Där ser man hur olika man tycker.

  3. Ping: Andras 00-talslistor « Bokstävlarna

  4. Ping: Sista chansen att lista 00-talet « Bokstävlarna

Kommentera

