Hur prioriterar du?

Kan du inte skriva något om hur du hinner läsa? Prioriterar bokbloggare bort ett socialt liv, träning, film, skräptv, städning, sömn…? Hur gör du? Den frågan ställde Agnes i en kommentar. Det handlar såklart om prioriteringar och för tio år sedan prioriterade jag annorlunda. Jag läser för att det får mig att varva ner, när man pluggar är det inte riktigt samma sak. Då läser man ju jämt ändå.

Nu är jag småbarnsmamman som inte kommer iväg och tränar så ofta och som har vänner som är lika trötta som jag, därav ett begränsat socialt liv. Vi tar igen det när vi ses! TV blir det mer och mer sällan. Spelar in det jag vill se och ser det när jag har tid och lust. Oftast samtidigt som jag bloggar. Jag städar ganska lite, lagar snabb mat (om än inte snabbmat) och försöker lägga ribban hyfsat lågt. Maken gör hälften och det gör att tiden vi lägger var på hushållet är rätt obetydlig.

Till saken hör också att jag lägger mig för sent, sover för lite och dessutom läser jag väldigt snabbt. Jag prioriterar läsning löjligt mycket som du kanske märker. Har jag någon egentid så läser jag en stor del av tiden. Hur prioriterar du?

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Hur prioriterar du?

  1. Lotta - hyllan skriver:

    Det skulle kunna vara jag som skrivit det där, för precis likadant fungerar det med min läsning och mina prioriteringar 🙂

  2. Ylva skriver:

    Jag är sjukskriven på halvtid, har inga barn och egentligen väldigt mycket fritid. Eftersom jag är bibliotekarie anser jag att det är både nytta och nöje att läsa och då är det ungefär det jag gör när jag är ledig.

  3. Annika skriver:

    Jag läser när jag äter, i reklampauser på tv:n (ibland), när jag dricker kaffe.
    Varje dag efter middagen lägger jag mig ner med en god bok för att varva ner och låta kroppen vila. En ganska lyxig företeelse kan tyckas men då jag har stora barn och möjlighet så är det en lyx jag är väl värd (om jag nu får säga det själv). Dessutom läser jag varje kväll innan jag ska sova.

    Trots att jag läser i stort sett jämt så hinner jag umgås med familj och vänner, se sport och mina favoritprogram på tv, sköta hushållet m.m. Jag antar att det hela handlar i mångt och mycket att förena nytta med nöje precis som några av er redan har varit inne på.

  4. *Malin* skriver:

    Jag har fått väldigt mycket mer lästid den här hösten efersom jag har pendlat med tåg till jobbet. Där blir det minst en timmes läsning varje gång (tre ggr/v). Jag kollar väldigt lite på tv och följer inget program. Däremot blir det väldigt mkt film. Jag läser lite varje dag, men jag tycker inte att jag prioriterar bort ngt till fömån för läsning. Jag tränar och jag har ju två hästar att ta hand om också. Sedan handlar det säkert mkt om lästempo. Läser man fort hinner man ju läsa en hel del böcker på ganska kort tid. Man måste nog också skapa tid för läsning. Kunna varva ner och verkligen kunna gå in i boken.

    Nu har jag ju läst mkt i mitt jobb eftersom jag som lärare måste läsa det mina elever läser, men till våren ska det bli enbart pleasure. 🙂

  5. Maria skriver:

    Jag ägnar all ”väntan” i vardagen till att läsa. I och med att jag åker mycket i kollektivtrafiken, så blir det en hel del läsande då. Där kan man tala om att förena nytta med nöje.
    Om jag någon gång hamnar framför tvn, så har jag också en bok med mig. Man hinner med många sidor när reklampauserna i regel ligger runt sju minuter åt gången…
    Och hur skulle jag någonsin kunna somna utan att få ha läst ett par sidor i en bok? Otänkbart! =)

  6. bai skriver:

    For meg varierer det veldig. Som eg skreiv for nokre veker sidan (http://boklesebloggen.blogspot.com/2009/11/ei-helsing-fra-inni-bobla.html) har eg bare lese 2,5 bøker denne hausten. Fordi eg har jobba mykje med studier. Hovudet og auga har vore slitne når eg har komme heim, og CSI og Cold Case har frista meir enn bøkene. Dermed har lesetida vore redusert til sengelesning, og knappast det.

    Men til vanleg bruker eg den tida veldig mange andre bruker framføre TV’en på å lese. Etter middag, trekker eg meg gjerne tilbake med ei god bok, framføre å skru på TV. Og det er godt å ha det stille rundt seg og lese, etter ein lang dag. Men vi har ikkje ungar, og det gir automatisk meir fritid.

  7. evacecilia skriver:

    Jag har ca 45 minuters resväg till jobbet och eftersom jag tack och lov kommit över min åksjuka så läser jag då. Dessutom läser jag varje kväll innan jag somnar – att lägga sig utan bok känns helskumt. Tyvärr vaknar jag ofta tidigt på helgmorgnarna, men då utnyttjar jag den tiden till att läsa :-).
    Vad gäller prioriteringar i hemmet så ser det ut ungefär som hos er, bortsett från att vi inte delar lika på precis allt. Men ribban ligger hyfsat lågt. Är jag någon gång ensam hemma, vilket inte händer ofta, passar jag ofta på att läsa åtminstone några sidor. Dessutom läser jag rätt snabbt – inte alltid bra eftersom ibland går det så fort att jag glömmer bort vad jag läst….

  8. Hej, jag har funderat mycket på det där hur jag prioriterar. Vi läser annorlunda nu tänker jag, mitt läsande har förändrats, jag läser mer och fler texter på nätet, och det är en annan form av läsning. Nu har jag bestämt mig för att återgå till ett tidningsläsande i pappersform och en bok med tyliga ramar. Just nu läser jag Gerda Antti… öppnade hennes senast bok och fastnade i en rad och ungefär så ser mina bokval ut. Må gott, A-M

    • Lilla O skriver:

      Det är sant att det blir en hel del läst i digital form, men jag slappnar inte riktigt av lika mycket när jag läser på datorn. Inte heller de korta lässtunderna heller, men att faktiskt komma i säng och hinna läsa en rejäl stund på kvällen är guld värt.

Kommentera

