Klart grabben ska få vara lucia!

Idag firades det Lucia på grabbarnas förskola. De var båda tomtar och Lillebror hade bytt sin vanliga rosa mundering mot en röd och var ganska nöjd. Hur hade jag reagerat om någon av dem velat vara Lucia? Köpt en krona såklart, hur ska man annars agera? En liten kille var Lucia och han var helt nöjd med det. En mamma skrattade till lite, men det var i välmening vill jag tro. Hon lät i alla fall mer impad än chockad. Min första tanke? Bra, då är inte Lillebror den ende som bryter normerna. De kanske blir bästa polare?! Lucian och tjej-killen mot strömmen.

Tjej-kille förresten, vem kallar sin son det?

Lillebror har alltid rosa kläder, Storebror leker gärna  med sitt dockskåp MEN de leker också med bilar, dinosaurier och allt vad de känner för. Det blir rätt dyrt att köpa alla dessa saker, men det är ett pris jag kan betala för att mina barn inte fastnar i könsrollerna än på länge. Helst aldrig.

Det här inlägget postades i Genus och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

