Vem var han egentligen?

Semester betyder att bloggen får klara sig själv och vad passar då bättre än att uppmärksamma bra böcker som jag läste f.B. (före Bloggen)?!

Gregorius av Bengt Ohlsson är en sådan bok. Här får den hemske Gregorius från Doktor Glas en chans att berätta sin historia. En mycket mer utförlig historia än den Söderberg själv skrivit om personerna.

Vid sidan av den bokklubb för utarbetade lärarinnor och småbarnsmorsor som jag nu deltar i (som av den som varken är lärare eller morsa fått namnet Bokbruttorna) hade ett annat kompisgäng en något mer ambitiös men kortlivad dito. Där läste vi till en gång både Doktor Glas och Gregorius och diskussionen blev lång. Var Gregorius hemsk eller ett offer? Var det kanske ändå Doktor Glas som var skurken, eller gjorde han bara den unga frun en tjänst?

Det är spännande att följa Gregorius och vid hans besök i Porla och hans möte med en ny kvinna känner jag till och med lite sympati för honom. Och Helga då? Jag förstår henne med, men kanske hade hon kunnat hitta en annan lösning. I alla fall vet vi läsare att det fanns en annan, även om Helga aldrig fick veta det.

Läs Gregorius, men se till att du har Doktor Glas i färskt minne. Läsningen blir så mycket bättre då!

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Vem var han egentligen?

  1. Olivia skriver:

    Jag har Gregorius stående i bokhyllan, någon gång ska det väl bli av att jag läser den. Jag tyckte om Doktor Glas, så det vore intressant.

  2. MariaH skriver:

    jag tyckte om den o håler med om att det ger mer om man har doktor Glas i färskt mine.
    Är vädigt nyfiken på hur Kerstin Ekman vinkst det hela nu med ”mordets praktik”

Kommentera

