3 x 3 rader

Per Wästberg har skrivit en samling som heter Tre Rader och innehåller dikter som självklart består av tre rader. Många av dem är väldigt fina i sin enkelhet och jag bjuder på tre stycken här:

 

När du ser på mig öppnas rum efter rum inom mig.
Då vill jag att du ska lära känna mig till varje pris,
orka höra också det hemskaste.

 

Minns plötsligt hur uppeggad jag blev
då jag första gången vek ihop din klänning
och la den över min skjorta på stolen.

 

Man börjar med att älska någon
för det man känner igen, men såsmåningom
älskar man också det man inte förstår.
Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

