Jaha, är det där han gömmer sig

Min fråga på bokstaven D om drama fick mig att fundera över de teaterförställningar jag sett och en som sitter fast i minnet trots att det var många år sedan jag såg den är Kliniken av Lars Norén. En pjäs om personer på en klinik, bland annat en nynazist spelad av Shanti Rooney och så Peter Engman som inte är en av patienterna, men kanske minst lika galen. Peter Engman gjorde flera minnesvärda roller på både Stadsteatern och Folkteatern i Göteborg och jag funderade över vad han tagit vägen.

Och kanske hade jag kunnat räkna ut det; han gömmer sig på Dramaten. Jaha, då är det inte bara min totala avsaknad av teaterbesök som gjort att jag missat honom under många år.

Teater ja, jag gillar verkligen att gå på teater, men det var hur länge sedan som helst. Tror den senaste jag såg var Lång dags färd mot natt på Göteborgs Stadsteater med Iwar Wikander i huvudrollen. 2005 borde det ha varit för vi hade i alla fall inga ungar. Ännu en sak som prioriterats bort.

Nu skulle jag gärna se Förvaret som verkar vara riktigt bra. Den är skriven av Johannes Anyuru och Aleksander Motturi och hade urpremiär på Studion i december. Dags att få tummen ur och boka biljetter kanske!

Folkteatern huserar nu Lars Norén och ett besök där vill jag också få till när de öppnar sina portar igen i mars. Nyrenoverat och fint säkert, men antika dramer lockar inte direkt. Det får bli någon annan gång. Förhoppningsvis innan lokalerna är gamla och slitna igen…

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

