Topp 5 Filmer jag vill se

Det är mycket listor nu och här kommer några till. I GP sammanfattas 00-talets bästa filmer, dels en sammanfattning av de stora ämnesområden som dominerat filmvärlden, där det faktum att andra filmländer börjar hinna ikapp USA uppmärksammas. Animerade filmer från Pixar har varit stora, många filmserier har dragit in massor med pengar och dessutom finns en rad filmer om shopping och 9/11.

Patrik Andersson har Mannen utan minne i topp. En film som jag helt missat tyvärr. Det har inte blivit så mycket film de senaste åren, har inte ens kommit iväg på Filmfestivalen, men det SKA jag göra nästa år. Ett realistiskt nyårslöfte kanske?  Några av mina favoriter finns på hans lista, Lost in translation och Amélie från Montmartre som jag tycker är helt fantastiska filmer.

Maria Domellöf-Wik har en för mig okänd film Spirited away i topp. Gillar dock Goodbye Lenin som hon också har med. Den handlar om en kille som försöker lura sin mamma att kommunismen inte fallit. Annorlunda och bra. The Royal Tenenbaums som också finns med på listan tyckte jag var riktigt dålig. Vi orkade inte ens se klart den. Inte heller förstår jag storheten i Gladiator som Emma Engström har med på sin lista. Lång, seg och tråkig tyckte jag.

Mats Johnson har med en av de bästa filmer jag sett på sin lista, den italienska Ett rum i våra hjärtan som handlar om en familj som försöker leva vidare efter sonens död. Fruktansvärt bra.

Även i DN listas de bästa svenska och utländska oo-filmerna. Bland de svenska finns bara filmer som jag inte sett och bara en Låt den rätte komma in som jag vill se. Bland de utländska finns förutom de redan nämnda Elephant av Gus Van Sant om skolmassakern i Columbine som jag kan tänka mig att se och Brokeback Mountain som är en favorit.

Min egen 00-lista får jag nog fundera lite över, men här kommer en Topp 5 bestående av filmer som som GP och DN  har med på sina listor som jag ännu inte har sett, men verkligen vill se:

In the mood for love

 Eternal sunshine of the spotless mind

Fjärilen i glaskupan

 O brother, where art thou?

De andras liv

 

Visst är det så som Maria Domellöf Wik skriver att en lista aldrig är sann, då man så snart man publicerat den börjar komma på andra, kanske bättre alternativ. En lista är bara en lista och det är kul med listor, men visst strävar även jag efter den perfekta listan. Låt mig återkomma!

Vilka är dina favoritfilmer under 00-talet?

Det här inlägget postades i Topp 5, Tv, film och radio och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

