Ännu en författare att upptäcka

Lotta Lotass intog 20/12 stol nummer ett i Svenska Akademien, trots att hon valdes in redan i mars. Hon är yngst av de aderton och ersätter Sten Rudholm som avled i slutet av november förra året. Hon är fil dr i litteraturvetenskap och debuterade 2000 med Kallkällan som hon fick Borås Tidnings debutantpris för året därpå.  GP har uppmärksammat och prisat Lotass ett flertal gånger, men jag har aldrig läst något av henne.

Ibland (faktiskt rätt ofta) läser jag böcker för att de har en fin titel. Med den urvalsstrategin skulle jag således börja med Min röst skall nu komma från en annan plats i rummet men den verkar bra knäpp. Kanske ska jag istället satsa på Den röda himlen om Första Världskriget.

De andra ledamöterna då, hur mycket vet jag egentligen om dem? Ja, Per Wästberg är ju en favorit. Tycker om både hans prosa och poesi, Peter Englund är bra liksom Katarina Frostenson. Kristina Lugn har jag läst väldigt lite av, men gillar det jag läst och slutligen har jag haft Bo Ralph som lärare på Göteborgs Universitet. De två storheterna Torgny Lindgren och Kerstin Ekman borde jag verkligen läsa, men kanske kan jag hoppa över Ekman som ändå inte deltar i Akademiens arbete. De både känns mer som ”borde-läsning” än ”vill-läsning”.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

