Grabbarna O:s 00-favoriter

Jag har listat böcker för vuxna och för ungdomar, men nu lämnar jag över till familjens lite yngre bokälskare och bjuder på fem favoriter:

 Hajpuss av Jonathan Lindström var Storebrors favoritbok när han var riktigt liten. Han skrattade så han tjöt åt de roliga pussarna han fick. Mest gillade han att få en lååååååång giraffpuss. En riktigt rolig bok för de minsta, med fina teckningar. Bra att träna på att förstå detaljbilder. 
 

 

Alla ”vem-böcker” av Stina Wirsén är bra, men den vi läst mest är kanske den mest brutala Vem blöder? som speciellt Lillebror älskar sanslöst mycket. Förra sommaren läste vi den flera gånger varje dag. Då var han knappt två och levde sig in totalt i berättelsen. Han tyckte synd om fågeln som fick sin näbb sönderslagen och kände stor sympati för kanin ”de va inte meninen” upprepade han flera gånger. En väldigt bra bok som vi fortarande läser ibland. Vem är arg? är en annan favorit och jag tycker nog bäst om Vem bestämmer? med den något frustrerande stora nallen.

 

 Så gör prinsessor av Per Gustavsson är en bok båda grabbarna gillar. Just nu läser vi mest senaste delen, men ett tag läste vi den första varje kväll. Hela familjen valde klänningar, kronor, smycken och skor innan det var dags att läsa om prinsessans äventyr. Bra med starka förebilder som är flickor.  Den här prinsessan slåss mot drakar och räddar prinsar, det behövs i vår könsstereotypa värld..
 

 

Båda dinosaurieböckerna av Sarah Sheppard är sönderlästa här hemma, men kanske älskar grabbarna Varning för köttgänget lite mer. Den är lite läskigare och lite häftigare, men det är klart att de andra gängen också är populära. Vad är det med ungar och dinosaurier egentligen? De kan namnet på fler dinosaurier än jag, till och med treåringen rabblar obegripligheter i tid och otid. Jag uppskattar därför Sheppards uppdelning i gäng, medan grabbarna O fokuserar mer på de krångliga namnen. Fantastiska och färgglada illustrationer gör Sheppards böcker ännu trevligare att läsa. Jag börjar visserligen bli lite småtrött på dem, med det kommer troligen aldrig att hända mina barn.
 

 

Ingrid vill bada av Katerina Janouch är också en favorit. Inte så konstigt kanske då badkaret är favoritplatsen för hela familjen. Bäst är det då ungarna badar (som nu) och vi vuxna kan sitta med var sin dator bredvid i lugn och ro. Ingrid är en rolig och glad figur som hittar en hel värld under vattnet. Riktigt fina bilder. Även Ingrid har plåster finns i hyllan och den är också rolig.
Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Grabbarna O:s 00-favoriter

  1. Vixxtoria skriver:

    Dottern har fått en ”Vem”-bok, och två ”Prinsess”-böcker (eller rättare sagt var en av dem om prinsen) i julklapp, och alla tre är jättestora favoriter. Jag blev också positivt överraskad av Prinsess-böckerna (men jag har två klagomål: varför går prinsess-svärd lätt sönder? Och varför är det prinsen som drar upp prinsessan på bilden när båda flyr från draken genom att klättra upp på ett spaghettirep?)

    Du påminner mig också om att jag har en lista på 10 älskade bilderböcker, som jag inte publicerat, och jag måste genast fixa så att det blir gjort under morgondagen!

Kommentera

