Bland 00-debutanter som tagit plats

Stefan Eklund listar i SvD 00-talets debutanter och nämner där ett antal som han  menar gjort stort intryck. Flera av dem har utmanat gränserna för vad en roman egentligen kan sägas vara. Bland debutanterna finns två rejäla succéer, Åsa Linderborg och Susanna Alakoski som var och varannan människa tycks ha läst, så även jag. Eländiga barndomsskildringar, bra sådana.

Av Jonas Hassen Khemiri har jag bara läst Ett öga rött, men då var och varannan 00-lista tycks innehålla Montecore ska jag definitivt ta mig tid att läsa den. De övriga debutanterna är inte okända för mig, men än så länge olästa: Lotta Lotass (som tagit plats i Svenska Akademien), Martina Lowden (som skriver i ViLäser), Jerker Viborg (som var en av de författare som låg bakom höstens första manifest) och  Sara Stridsberg (som också dyker upp överallt just nu). Mer okända för mig, men kanske ändå läsvärda är Andrzej Tichý och Fabian Kastner.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Bland 00-debutanter som tagit plats

  1. maud skriver:

    Gott Nytt År Lilla O!!
    Ett gott läsår 2010 önskar jag dig. =)
    Kram

Kommentera

