Mitt bokår 2009

Jag läste hela 142 böcker under 2009, vilket är väsentligt mer än jag brukar läsa. Bloggandet har ökat läslusten enormt och det är jag glad över. Jag har läst ett 70 tal nya författare och bland dem finns många guldkorn. Hela listan på lästa böcker 2009 finns här.

Sett till kvartalen så märks det att jag pluggade halvfart under våren och det var först därefter som läsandet kom igång ordentligt. I mina kvartalsredovisningar listar jag toppar och bottennapp.

Kvartalsredovisning 1

Kvartalsredovisning 2

Kvartalsredovisning 3

Kvartalsredovisning 4

 

Helt klart har jag läst flest böcker skrivna av kvinnor:

Jag som alltid hävdat att kvinnor läser fler böcker av män än män läser böcker av kvinnor. Kanske är det trots allt så, men jag blev faktiskt överraskad över hur ojämn fördelningen i min egen läsning var i år.

Och förresten, med kombinerade menar jag inte något annat än böcker skrivna av flera författare, både män och kvinnor. Inget nyupptäckt kön alltså.

Jag har också undersökt vilka genrer böckerna jag läst tillhör och har faktiskt inte delat in romanerna direkt, jag började dela in dem i chic-lit, samtidsromaner osv, men det blev bara snurrigt. Det var också svårt att dra gränsen för vad  som ska räknas som vad, således blev Hon älskade kategoriserad som roman, men Jag vill inte dö, bara inte leva som memoar, medan Skriet från kärnfamiljen fick bli facklitteratur och Familjens projektledare säger upp sig har jag kallat kåseri. Snurrigt och subjektivt kanske, men det ger i alla fall en fingervisning om hur min läsning har sett ut. Noterbart är att jag läst mer lyrik än på länge och att min novellskräck fortfarande sitter i. Jag läser visserligen en del noveller med eleverna, men dem har jag inte räknat med.

Fortfarande dominerar de svenska författarna stark, men även här är det svårt att dra gränsen.En hel del inflyttade svenskar har jag räknat som svenskar. Det kändes mest naturligt.  Vilket land kommer egentligen en författare från? Här har jag helt gått på google och hur de presenteras på t.ex. förlagssidor. Nästan alltid har jag gått på födelseorten, men Mark Levengood som är född på en amerikansk militärbas och numera bor i Sverige har faktiskt fått bli finsk.

Kategorierna jag valt är Sverige, Norden där Norge ligger i topp och Finland, Danmark och Island har med en representant var, (övriga) Europa där endast tre böcker är skrivna av östeuropeiska författare och Storbritannien dominerar stort med 21 titalar, Asien som representeras av författare från Palestina, Israel, Syrien, Kina, Japan samt Sydkorea, Nordamerika där merparten är författare från USA, medan två är födda i Kanada och en i Mexico, Afrika representeras av Sudan och Nigeria och jag har dessutom läst en bok från Australien och en från Nya Zeeland. Nästa år har jag som mål att bredda min läsning ännu mer och att definitivt se till att Sydamerika finns med i nästa års sammanställning.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Mitt bokår 2009

  1. *Malin* skriver:

    Visst är det intressant att göra analyser av sitt läsande?! Man kan bli väldigt förvånad över hur snedvidet det kan vara i statistiken. Jag uppäckte själv att jag nästan uteslutande läste böcker från Storbritannien, USA och Sverige vilket inte alls är vad jag vill med min läsning. Man behöver stanna upp ibland och reflektera över vilka bokval man gör.

    Jag har definitivt som mål att bredda min läsning mer för 2010. Sydamerika är ett område som även jag behöver täcka upp bättre.

Kommentera

