Intressant om missat Nobelpris

I dagens SvD skriver Kjell Espmark om varför Karen Blixen inte fick något Nobelpris. Det var dags för en italienare hävdade  Eyvind Johnson 1959 och Blixen som diskuterats som eventuell pristagare under flera år blev ännu en gång förbisedd. Det hade varit för många nordiska pristagare hävdade samme Johnson som ironiskt nog själv fick priset några år senare, ett val som ofta kritiserats. Något som också kritiserats är att så få kvinnor tilldelats priset. Espmark konstaterar att pristagaren Quasimodo glömts av många, samt att Karen Blixen inte bara skulle ”ha prytt prislistan. Hon skulle samtidigt ha mildrat kritiken för genusmässig ensidighet”.

I december 1998 befann jag mig i Kenya och självklart åkte vi fyra blivande svensklärare till farmen vid Ngong Hills. Jag började också läsa Den afrikanska farmen men jag tror inte att jag läste klart den. Inte för att den var dålig, men för att vi lämnade skolan i Kenya där jag lånat boken. Dags att återstifta bekantskapen med Blixen kanske.

Några år senare läste jag Drömmen om Ngong av Lennart Hagerfors, som är historien berättad ur Bror Blixens synvinkel. Intressant läsning.

Besöket på Blixens afrikanska farm var spännande och välsigt konstigt på samma gång. Ibland visste man inte om guiden visade Karens eller Meryl Streeps liv. Verklighet och film blandades på ett väldigt oväntat sätt. ”Surreal” är kanske det ord som bäst beskriven upplevelsen.

Besöket på farmen vid foten av Ngongbergen (knogbergen tror jag att det betyder om jag inte minns fel) i samhället som kort och gott heter Karen  är ett av de mest minnesvärda författarrelaterade besök jag gjort i mitt liv!

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Intressant om missat Nobelpris

  1. Morrica skriver:

    Det är synd att Quasimodo fallit i glömska, han är faktiskt smått underbar.

    Var och en står ensam
    på jordens hjärta
    genomborrad av en solstråle

    och plötsligt är det afton

Kommentera

