Hur står det till med läsningen?

Läser svenskar mindre? Ja, säger folkpartisten Christer Nylander, medan undersökningar snarare säger nja, kanske, det beror på. Det säljs färre böcker i Sverige, men vi lånar fler böcker på biblioteket. Kanske har många, som jag, en bokhylla fylld av olästa böcker som pockar på uppmärksamhet. Siffror är lurigt. Böcker är lättillgängliga och säljs i varje mataffär  vilket troligen leder till impulsköp, menar Johan Svedjedal, professor i litteratursociologi vid Uppsala universitet

ULF-undersökningen som görs av SCB vart 8:e år visar en marginell minskning av läsandet. 78,2 säger sig ha läst en bok det senaste året i den undersökning som gjordes för tre år sedan, mot 80% i början av 80-talet. Även SOM-undersökningen som görs av Göteborgs Universitet visar en viss minskning. När Eurostat jämför europeiska länder hamnar Sverige däremot i topp.

Hur svarar man egentligen på frågan ”har du under det senaste året läst böcker?” När har man läst en bok? Handlar det om skönlitteratur? Och kanske den viktigaste frågan, spelar det någon roll? Måste man läsa böcker? Då jag är svensklärare svarar jag självklart ja på den frågan, men det gäller att arbeta smart med elevernas läslust. Det ska handla om just lust och glädje, inte om tvång. Mina elever läser varje dag, vilket visserligen är ett tvång, men de väljer böcker själva. Vi pratar dessutom mycket om böcker och läsning och jag tipsar ofta om böcker jag har läst, som jag tror kommer att passa dem.

Antar att folkpartiet vill damma av sin gamla kanon-tanke för att främja läsningen. I god Björklundsk anda menar de att tvång är lösningen på allt. Eller? Frågar du mig så är bästa sättet att döda ungas läslust att tvinga dem att läsa böcker som de inte förstår meningen med. Många klassiker kräver både rätt ålder, rätt motivation och framför allt lust för att uppskattas.

Mina elever gillar dock LL-förlagets lättlästa versioner av klassiker som är anpassade efter deras läsförmåga. De läser också många böcker från Argasso. Att börja med lättlästa böcker, anpassade efter elevernas läsförmåga är viktigt. Läsande förebilder är också viktigt. Jag läser alltid när eleverna gör det, men de behöver fler förebilder. Kanske ska jag skicka med dem lite böcker hem också?!

Relaterade inlägg:

Måste man läsa?

Kan man tvinga fram läsglädje?

Det här med läsning

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Hur står det till med läsningen?

  1. Ping: Läser svenskar för lite? « bokcirkel för alla

  2. myran skriver:

    Hallå…självklart kan man inte tvinga fram läslust genom att låta unga människor läsa klassiker
    Men att heller aldrig läsa något med ‘tuggmotsånd’ gör en inte heller till en glädjefylld läsare. Böcker kan vara svåra att komma in i men kännas fantastiska efter ett tag.

    DÄREMOT; Man kan kalla det vad som helst; men jag som vet att det alltid finns en massa ungar som redan i 7-årsåldern inte vill läsa och tycker det är jobbigt att läsa, jag vet också att de flesta faktiskt börjar tycka det är roligare när de fått in LÄSFLYT och kan ta till sig en spännande berättelse!
    DET ÄR JU EN ERFARENHET SOM DE SJÄLVA INTE KAN HA EFERSOM DE ÄR SÅ SMÅ. Men som jag har; alltså så måste jag locka, pocka och ibland lura dem att läsa. Ibland får jag faktiskt lov att TVINGA dem att läsa också. Men självklart så förklarar jag också varför de MÅSTE göra vissa saker som kanske inte känns roliga just då men som de kommer att ha nytta av i framtiden.
    Det finns helt enklet bara ett sätt att öva upp läsflytet och läsförståelsen på, för den som inte har det naturligt, och det är att läsa. Har träffat massor av dyslektiker/sådana med lässvårigheter som gick is skolan under 80-talet och då ALDRIG pressades att lösa, att öva. (det låg i tiden att alla skulle få utvecklas i sin takt och utifrån sina förutsättningar, och allt skulle kännas roligt för annars så lärde de sig inte. Man skulle också arbtea självständigt i böcker vilket gjort att läroböckerna idag ligger på en nivå som i textutförande åldersmässigt matchar fyra årskurser lägre ,för 30 år sedan. förr läste man tillsammans och läraren förklarade ord etc) Många av dom säger att de önskar att lärare och förä’ldrar ställt större krav på dem; De var ju faktiskt inte mogna att förstå det långsiktiga i att ÖVA läsningen. de ville som de flesta barn bara göra det som kändes LÄTT och ROLIGT .
    Själv ‘tvingade’ eller egentligen mutade jag min son med pengar; 10 öre per sida. fick honom att älska Harry Poter på det viset;-) Han gillade inte att läsa och var ganska kravlig på det långt upp i skolåldern. Jag kämpade och kämpade och läste hur mycket sagor som helst för att uppmuntra läslusten; Han gillar fortfarande inte böcker särskilt mycket, tyvärr. MEn han kan läsa superbra idag, har en fantastisk läs och ordförståelse, stavar visserligen lite krattigt fortfarande men är verkligen en människa som har både talets gåva7skrivandet och lsäandet i sin hand. Självklart är min insats viktig, men jag tackar verkligen också hans lärare som ställde krav på honom i skolan.

  3. Lilla O skriver:

    Absolut ska man ”tvingas” att läsa, men om man inte börjar från början tror jag att många elever ger upp. Det är i alla fall min erfarenhet. Sedan har du helt klart rätt i att man inte gör någon en tjänst genom att låta dem slippa. Många kommer till oss på IV och menar att de har dyslexi när det i själva verket är så att de är läsovana. Jag tror dock på ”baby-steps” och att man som lärare och förälder ska stötta under läsningen. Om jag utmanar en elev att läsa en svårare bok brukar jag försöka läsa samma bok och regelbundet prata om boken. Man måste pressa på ett bra sätt. Smart tvång alltså!

Kommentera

