Tematrio – Familjen

Veckans tematrio hos Lyran handlar om familjen så här efter alla helger. De tre böcker jag först kom att tänka på är:

1. Först en bok jag sällan kan bortse ifrån; min alltid nämnda och aldrig glömda, djupt älskade Stadserie av Per Anders Fogelström.  En familjeberättelse som sträcker sig över flera generationer med Stockholm som gemensam nämnare. Fantastiska personporträtt, suveränt språk och dessutom ett stycke intressant historia. Tyvärr tror jag att många blivit totalt skrämda av att ha tvingats läsa Mina drömmars stad av svensklärare hemskare än jag, men ge den en chans till. Minst.

2. American Wife av Curtis Sittenfeld, som jag just nu läser (bara en del kvar), handlar om den mäktiga familjen Blackwell (läs Bush) och hur det är att vara ingift i den. Ruskigt bra bok som jag kommer att skriva mer om så snart jag läst färdigt och smält den.

3. I En komikers uppväxt av Jonas Gardell presenteras familjer av de mer dysfunktionella slaget. Ibland en vansinnigt rolig beskrivning av familjelivet, ibland bara vansinnig. Minns ni till exempel när Juha och hans pappa ska tapetsera och vara riktigt manliga tillsammans när mamma och syster är bortresta? Eller soluret? Eller för den del en hemska stämningen i Jennys familj och Tomas fruktansvärda födelsedagskalas? Definitivt en modern klassiker.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

