Full fart framåt

Imorgon börjar vardagen igen. Det ska bli trevligt att se både kollegor och elever, men visst är det skönast att vara ledig. Försöker återskapa den goa och varma känsla jag hade i mig när jag gick på ledighet.

Sista dagen hade jag mentorssamtal med alla mina elever. Till och med de nyaste fick faktiskt fram en hel del. Det är riktigt häftigt att det går att kommunicera med dem som bara gått i skolan några veckor. De är positiva, de tycker om skolan och de vill lära. Sedan kanske inte alla vill plugga så mycket som jag kan tycka att de behöver, men det är en annan fråga…

Två elever försvinner, en ska få barn om några veckor och en skickade ett sms måndags och berättade att hon klarat SFI-provet och kommit in på Komvux. Två nya blir det istället, en som är lillebror till en av våra andra elever och en kille som flyttat till kommunen. Tror jag. Det kan komma fler. Nytt år kan ge helt nya förutsättningar.

Jag är glad att jag har två så bra kollegor som jag delar klassen med. De ger mer energi än de tar, men vi behöver slappna av och skratta ännu mer. Inte smittas av stress och deppighet.

Hur gick det då med mina löften inför hösten? Ja, den som sett mitt skrivbord vet att det där med papper fortfarande inte är min grej. Inte så att jag tappar bort dem, men högarna brukar växa sig brutalt höga. Mer blogginlämningar för eleverna alltså! Pauser då? Jo, det funkar i perioder. Nya klassrummet är på behagligt avstånd från personalrummet.

Vad ska jag ha för ”nyterminslöften” i vår då?

1. Blogga mer med eleverna (kombinerar eget ansvar och färre högar)

2. Jobba mer med e-lärande tillsammans med mina kollegor (förena nytta med nöje)

3. Tydliggöra målen för eleverna och utvärdera oftare (processen är viktig)

4. Inte tillåta energitjuvar att dränera mig (lyssna, men inte ta in)

5. Jobba på den där klacksparken (som livet ska tas med alltså)

Det här inlägget postades i Skolsnack och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

