Intressant om språk

Jag har fastnat i Tema: Språkresan på Kunskapskanalen. Ett riktigt spännande program där Stavros Louca, matematiklärare, ståuppkomikern Zinat Pirzadeh och Hidayet Tercan, framgångsrik företagare, samtalar kring svenska språket.

Många intressanta frågor ställs och diskuteras:

Vad behöver jag språket till? Ger det mig möjlighet att få ett jobb? Hur fungerar SFI? Varför är svenskar så ovilliga att acceptera bruten svenska? Skulle ett språktest göra att fler lär sig svenska bättre?

Språk behövs för delaktighet, men ska det kopplas till ett medborgarskap?

Språket är en förutsättning för att bli delaktig i samhället, krav ska ställas, men på vilket sätt?

Ett riktigt, riktigt intressant program som jag tycker att du ska titta på. Jag svor år fastighetsskötaren som av princip vägrade prata engelska med sin kenyanske hyresgäst, smålog åt Stavros bror som hade en grym svenska och kunde ord som jag aldrig hört talas om. Han är bilmekaniker, jag kan inte ett skit om bilar. Vilket språk man behöver lära sig för att anses ”kunna” svenska varierar alltså.

Frågan om vad man behöver språket till är för de flesta av mina elever väldigt enkelt. De vill bo i Sverige och självklart behöver de då språket. Alla mina elever vill lära sig svenska. Deras förutsättningar är dock väldigt olika. Någon har aldrig gått i skolan tidigare och ägnade de första månaderna åt att lära sig att skriva alfabetet. Andra har gått nästan tolv år i skolan och behöver ”bara” översätta sina kunskaper till svenska. Men det är inte bara ord det handlar om. För att få de riktigt höga betygen krävs att eleven är muntligt aktiv, diskuterar, argumenterar, analyserar. Att endast lära sig utantill räcker inte långt. För många blir detta en chock.

Behöver man kunna svenska för att få ett jobb? Troligen. Problemet är bara att man kanske behöver ett jobb för att lära sig svenska. Det är svårt att få svenska vänner att träna sin svenska med. Arbetskamrater kan lära en mycket.

När det gäller den brutna svenskan så kommer jag att tänka på Theodor Kallifatides som kom till Sverige som 26-åring. En begåvad författare med ett fantastiskt språk som fortfarande talar svenska med brytning. Betyder det att han inte kan svenska? Knappast.

Och så det här med språktest? Det beror på hur ett sådant skulle konstrueras. Att kunna kommunicera på svenska är som sagt en förutsättning för att bli en del av samhället, men ett voc-mct med mer eller mindre vanliga svenska ord har jag svårt att se vitsen med. De krav som ska ställas på medborgare oavsett vilket land de är födda i är att de vet sina rättigheter och skyldigheter.

Jag har inget facit, men jag tycker att det är intressant att diskutera språk och språkundervisning. Mina elever kan många språk, vissa så många som fem eller sex. Problemet är bara att inget av dessa språk är svenska eller engelska som är de två språk som räknas här. Tänk vilken tillgång de blir när deras fem eller sex språk utökas med även dessa två. Tråkigt bara att få ser detta som en merit.

Det här inlägget postades i Skolsnack och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

Kommentera

