Tematrio-Bladvändare

Lyran vill ha hjälp med sin bristfälliga läslust och ber oss lista bladvändare som vi tror passar hennes smak. Jag hoppas att du ska tycka om dessa tre:

1. Den första jag vill rekommendera är American Wife av Curtis Sittenfeld som visserligen är en tegelsten, men en fantastisk sådan. Du brukar inte rädas tjocka böcker och jag tror att den här ska passa dig. Boken handlar om Alice Blackwell som har många likheter med Laura Bush. Vi får följa hennes liv från det att hon är tonåring, tills hon blir rikets första dam. Ett fantastiskt kvinnoporträtt som jag hade svårt att slita mig ifrån. Jag vet att du inte så gärna läser på engelska, men den är säkert lika bra på svenska. Då heter den Presidentens hustru.

2. En av förra årets bästa läsupplevelse för mig var Sommarljus av Jón Kalman Stefánsson. Det är ingen lättviktare utan kräver en viss koncentration, men det är definitivt en bladvändare. Jag låg vaken halva natten och kunde inte sluta läsa. En bok som inte liknar någon annan jag läst.

3. 80° från Varmvattnet av Karin Alfredsson är den första boken i en serie spänningsroman om utsatta kvinnor världen över. Den utspelar sig i Zambia dit läkaren Ellen Elg reser med jämna mellanrum för att hjälpa kvinnor med preventivmedel och aborter. Bra, välskriven och spännande. Andra boken om Ellen Elg Kvinnorna på 10:e våningen utspelar sig i Vietnam och är också den mycket bra.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Tematrio-Bladvändare

  1. Lyran skriver:

    Så kul, både Presidentens hustru och Sommarljus har jag sedan tidigare lagt till i min önske lista på Bokus. Dags för ett litet köp snart kanske 🙂 Karin Alfredsson ska jag kolla ut också, tack Lilla O!

Kommentera

