Dags för filmfestival

Den 29:e januari inleds den 33:e Göteborg International Film Festival och i år ska jag gå för första gången sedan ungarna kom. Det har inte blivit av och jag har verkligen saknat det. Barnvakt är bokad under inledningshelgen och jag har redan börjat botanisera i programmet som finns i tryckt form från och med imorgon. Biljetterna går att boka från och med den 16:e januari. Huvudtemat är Sharing, ett annat tema  Afrika och festivalen inleds med en film om José González.

GP:s kulturskribenter tipsar om filmer här, här, här och här.

Jag har bara läst om de filmer som går på tider som passar mig och erbjuder på inget sätt en full guide av sevärda filmer.  Här är dock tio filmer som jag vill se, men jag är glad om jag kommer iväg på en eller två:

Nowhere boy som är en film om John Lennon som ung.
The father of my children av den franska regissören Mia Hansen-Løve.
The Smell en indisk film om tre kvinnoöden som vävs ihop.
Bellamy av Claude Chabrol med favoriten Gérard Depardieu. Ett kriminaldrama av det klassiska slaget.
The Refuge är ännu en fransk film som verkar bra. Handlar om Mousse som mister sin pojkvän. Av Francois Ozon som också gjort bland annat Swimming Pool.
Samson och Delilah australiensisk film om två aboriginska ungdomar på glid.
La Tigra, Chaco en argentinsk film om Esteban som återvänder till sin fars hemstad.
About Elly om en grupp vänner i Iran som är landets Oscarsbidrag.
Soul Boy utspelar sig i Nairobis väldiga slumområde Kibera och handlar om 14-åriga Abila.
Cracks av Jordan Scott om irländsk flickskola på 1930-talet.
Det här inlägget postades i Tv, film och radio och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

