Det hänger på titeln

SvD skriver om fem unga författare som debuterar i år. Trevligt att några får göra det i ett Sverige där bokförlagen drar ner på utgivningen. Eli Levén finns med på listan över böcker jag vill läsa i vår, endast baserat på att jag tycker om den fantastiska titeln Du är rötterna som sover vid mina fötter och håller jorden på plats. Det är inte sällan jag läser en bok för att jag gillar titeln.

Även titeln på Andrea Lundgrens debut är bra. I tunga vintrars mage heter den och handlar om hur pojken, som sedan blir man, påverkas av att hans mamma lämnade honom. Boken kom ut i torsdags och jag väntar gärna på fler reaktioner innan jag läser den. Barndomsskildringar kan verkligen vara både flipp och flopp. Den här lutar dock åt flipp.

En bok som jag definitivt vill läsa (också den med en fin titel) är En del av mitt hjärta lämnar jag kvar av Diana Janse som handlar om hennes tid i Afghanistan som UD-anställd diplomat. Jag har elever från Afghanistan och är det är spännande och skrämmande att få en större förståelse för det land de lämnat.

Tittaren av Mattias Ronge verkar också spännande och handlar även den om en värld jag inte känner till. Han skriver om en pr-konsult som drivs till vansinne av sin fixering vid att göra superkarriär. Spännande titel? Nej, men jag vill gärna veta vad han menar med den och det är också lite roligt.

Elin Ruuths debutbok  Fara vill har redan kommit ut, men trots att den fått bra kritik lockar den mig sådär. Jag undrar egentligen vad det är som gör att en bok fångar intresset och inte någon annan. Det är lätt att göra en snabb bedömning med kanske lite underlag och den här bedömningen kanske inte alls stämmer. På något sätt måste jag ändå välja bort några böcker. I alla fall tillfälligt.Inte för att det är en dålig titeln, men för att det lilla jag läst om den inte talar till mig.

Vad är det som gör att du fastnar för en bok?

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Det hänger på titeln

  1. Ida skriver:

    Det går väl inte att komma ifrån att en titel har stor betydelse, liksom hur boken faktiskt ser ut. Har man inte alltför ofta missat en bra bok av den enkla anledningen att utsidan inte ser speciellt mycket ut för världen. Sen när man av någon anledning har tvingats läsa en sådan intetsägande bok ändå, inser man ofta att den var riktigt bra ändå.

    Så egentligen gäller det väl verkligen att inte döma boken efter pärmen.

    • Lilla O skriver:

      Utseendet kan definitivt luras, det tog lång tid innan jag upptäckte Curtis Sittenfeld då omslagen till pocketversionerna såg ut att tillhöra riktig b-chiclit.

Kommentera

