Bara ett varv till

Jag hade inte tänkt tjata om neddragningar i skolan hela våren, men det är ändå några saker jag inte riktigt fattar. Idag skulle vi få svar på varför just vårt program blir så drabbat och svaren vi fick var minst sagt lite lustiga. Eller lustiga är helt fel ord, de var snarare olustiga.

Det här fick vi veta:

Den är synd om vår chef då hans program drabbas hårdast och det är han som måste låta folk gå. (vi undrar då om resten av ledningsgruppen totalt trampar på honom, eller vad det är som händer)

Våra elever kallas elever i behov av särskilt stöd och genererar därför en högre elevpeng än andra då de just är i behov av särskilt stöd. Ändå tycker de fem rektorer och den verksamhetschef som sitter i ledningsgruppen att det är rimligt att dessa elever i behov av särskilt stöd inte ska få del av hela elevpengen då programmets lärartäthet tydligen ”sticker i ögonen på annan personal” och då citerar jag min chef. Vad är det för dagissnack? Om elever genererar mer pengar till skolan för att det anses att de är i behov av särskilt stöd så kan man väl inte dra ner på resurserna med motiveringen att det ”sticker i ögonen på andra”.

Tydligen ska också den kurator, den specialpedagog och den skolsköterska som tar hand om våra elever del av sin tjänst räknas in i personaltätheten trots att detta inte sker på något annat program. Där är det ”vanliga” lärartjänster som räknas. Ja, våra elever har mer kuratorsresurs och större tillgång till specialpedagog men jag upprepar igen: de är elever i behov av särskilt stöd.

Vad tror ni att det betyder?

Jag tror att det betyder ”elever som genererar mycket pengar till skolan som kan hjälpa till att flasha till de andra programmen så att fler elever kan lockas till skolan i tider då elevantalet minskar och gymnasieplatserna ökar”.

Det här inlägget postades i Skolsnack och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Bara ett varv till

  1. Sara skriver:

    Suck, vad trött man blir på sådana här resonemang som du/ni fått höra. Och det där med ”sticker i ögonen” låter ju helt absurt! Förstår att du känner dig frusterad!

  2. Holly Hock skriver:

    Jag blir arg med dig! När ska folk (=rektorer och politiker?) sluta se elever som kostnader istället för investeringar? Jag är trött, och det har bara gått någon vecka på terminen. /Therese

  3. FrökenChristina skriver:

    Jag känner igen diskussionen. Jag jobbar på en skola där vi har levt med neddragningar i snart två år. Vi har inte elever i samma behov som dina riktigt men nästan. I år fick vi 15 priv-elever i ettan. Alla hade IG i två ämnen och vi delar specialpedagog med en större gymnasieskola i samma stad. Det är bara att spraka på de som ligger som gäller hos våra ledningschefer. Lycka till.

Kommentera

