Jag tar ett djupt andetag

Jag är inte laddad alls inför veckan. Neddragningarna och bristen på respons och förklaringar gör att stämningen är rätt låg bland lärarna. Nu ska det visas upp examensbevis en extra gång och vi ställs mot varandra som i en dokusåpa. Vem ska bort och vem får stanna kvar?

Det känns som om jag måste börja veckan med ett djupt andetag för att sedan hålla andan fram till fredag. Det är mycket som ska hinnas med och jag måste hitta ett sätt att minska stressen som redan kommer krypande.

Möte om några minuter och sedan träff med en ny stödelev som jag hastigt och lustigt fick ta över från en sjukskriven kollega. Nu gäller det bara att hitta något att ta bort, men i dagens skola händer det oftare att arbetsuppgifterna blir fler än att de blir färre. Veckans elevplaneringar ska skrivas ut och från och med den här veckan ska eleverna börja planera en del av veckans uppgifter själva och föra in det i ett blogginlägg. Gruppens stora uppgifter den här veckan är ord som ofta stavas fel, samt för de som kommit längst, några texter från gamla nationella prov.

Varje torsdag bryter vi schemat och arbetar ihop. Den här veckan ska de få ge tips till turister om saker man kan göra i kommunen. Veckorna framöver kommer vi sedan att arbeta oss utåt, för att om några veckor upptäcka Sverige. Vi tänkte göra en klassisk årskurs 4 grej och pryda väggen i klassrummet med en Sverigekarta och vykort från olika platser. Det är möjligt att några av er kommer att få mail med önskan om ett vykort från er hemstad.

Vår klassblogg är bara för speciellt inbjudna och då torsdagen bjuder på medarbetarsamtal är det hög tid att bjuda in chefen. Det känns alltid lite lustigt att ha ett samtal som bara går ut på att berätta hur bra man är. Behöver nog öva lite innan.

Dags att gå. Djupt andetag. Nu kör vi.

Det här inlägget postades i Skolsnack och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Jag tar ett djupt andetag

  1. Anna skriver:

    Jag beundrar er lärare väldeliga, och säger ofta det till mina söners lärare (de går i femman och sexan) med ord och små presenter. Erat liv är tufft och ni är inte bara pedagoger längre.
    Du gör ett bra och viktigt jobb! Kom ihåg det! Och berätta det för chefen utan att skämmas.

    Vill ni ha ett kort från Gävle så hör av dig. 🙂

  2. lustigkulle skriver:

    ”Vi tänkte göra en klassisk årskurs 4 grej och pryda väggen i klassrummet med en Sverigekarta” – tänk, gör ni fortfarande sån’t i skolan. Bland mina härligaste skolminnen är just detta; när vi allihop fick tillverka en liten bit av ett stort verk: Samhälle i Bohuslän där vi på målade klippor och hav i gigantiskt format klistrade fast bryggor, sjöbodar, hus, båtar. Eller stenåldersbyn …

    Dina elever kommer att minnas den här Sverigekartan hela livet!

  3. Hanna skriver:

    Om jag koncentrerar mig riktigt hårt kanske jag kan få fram mina uppmuntrande tankar hela vägen till dig. Du är bara så bra, vilka idéer. Snacka om rätt person på rätt plats.

    Om några dagar ska jag sätta mig och ta tag i din Bokstavsutmaning ligger låååångt efter. jJust nu jagar jag jobb och försöker bringa ordning i det möbellager vi kallar vårt nya hus.

    Även från Skåne kan det komma vykort. Skulle vara bra för mig att lära mig något om min nya landsände.

  4. Lyran skriver:

    Skickar lite stärkande tankar. Jag har tilldelat dig en liten utmärkelse på min blogg, som jag hoppas att du vill ta emot.

  5. Lilla O skriver:

    Tack alla för era snälla ord. Trevligt att höra från dig igen Hanna och det kommer kanske önskemål om vykort senare!

Kommentera

