Adda eller inte?

I senaste Skolvärlden funderas det kring huruvida lärare och elever ska umgås via sociala medier som Facebook. När det gäller just Facebook har jag inte addat någon elev utan bara klickat bort dem. Det har varit elever jag har nu och då har jag förklarat varför, men jag har också klickat bort gamla elever på ren magkänsla. Jag vill inte bjuda in dem i min värld. Nu har dock två elever som jag tyckte mycket om bett att få adda mig och jag vet inte vad jag ska göra. Visst kan jag göra så att de inte ser så mycket, men det är ändå mitt privatliv trots att jag numera inte är så aktiv på just Facebook. Det gäller, som Bo Madestrand skriver i DN, att välja sina Facebookvänner.

Den här bloggen vet ingen elev om och knappt någon annan heller för den delen. Twittrar gör jag inte som mig själv utan som Lilla O, men där kan jag tänka mig att umgås med vänner som också skulle kunna läsa bloggen.

Däremot använder jag vår klassblogg till mycket och att använda msn eller twitter i skolarbetet är jag inte alls främmande för.

Hur resonerar ni kring elever och sociala medier?

Det här inlägget postades i Skolsnack och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Adda eller inte?

  1. Olivia skriver:

    Man måste ju dra gränsen någonstans. En kompis till mig som jobbar på arbetsförmedlingen har haft klienter som velat adda henne, men hon har givetvis ignorerat dem. Det känns helt enkelt inte rätt.

  2. Bokomaten skriver:

    Min policy är mycket enkel, nej, nej, nej. Här addas ingen elev, inte på några villkor. Däremot har jag ett annat problem. Jag vill egentligen helt dra en gräns mellan jobb och privatliv, men vissa kollegor gillar man ju. Problemet där tycker jag är att det kan vara svårt att adda en kollega och sedan säga nej om en annan lägger en request, ex chefen.. min ena chef har skickat en request till mig och även om hon är trevlig och jag gärna skulle umgås med henne någon gång privat så känns det ändå som att jag vill dra gränsen någonstans. Hur säger man sådant?

  3. *malin* skriver:

    Jag körde hårt på att inte adda nuvarande elever, men gärna f.d om magkänslan kändes bra. Elever som jag aldrig ens undervisat klickar jag däremot bort. Dessutom har jag gjort inställningar för ”elever” där de inte får se vissa saker på min sida. En del elever har jag valt att tacka nej till helt, eftersom jag inte tycker att vi har haft det ”bandet”.

    Till bloggen har en del hittat utan att jag sagt gt om den, men då har det varit elever som bloggar själva och det har bara varit bra elever som jag inte har haft ngt emot att de läser min blogg. Övriga elever har förmodligen ingen aning om min bloggs existens ens.

    Jag kan tycka at det är bra att vi vuxna tar emot eleverna på nätet. De har extrem dålig koll på att allt de lägger ut faktiskt syns. Jag och flera kollegor hade Lunarstorm ett tag och vi hade många samtal med elever om just nätets faror när vi såg vilka bilder de lagt ut t.ex. Många föäldrar har absolut noll koll på vad deras barn gör på nätet. Samtidigt vill man ju som lärare ha sitt privatliv i fred också. Det kan vara en svår balansgång. Å andra sidan vill jag inte att alla mina vänner läser min blogg heller. En av mina allra bästa vänner vet inte ens om att jag bloggar. Det är rätt skönt faktiskt.

  4. Morrica skriver:

    Hur man gör beror nog mycket på hur man ser på nätet – jag ser det som en allmän plats, som ett torg dit alla har tillträde, där man kan råka stöta på i stort sett vem som helst och där man därför beter sig därefter, i görligaste mån.

    Möter jag elever på ett verkligt torg hälsar jag givetvis på dem, möter jag dem på ett cybertorg gör jag detsamma. Och precis som jag inte går ut på torget i morgonrock håller jag alltför privata saker utanför torget i Cyberia också.

  5. bai skriver:

    Eg bruker privacy-innstillingane og takkar ja til friends requests frå elevar, som eg legg i ei eiga gruppe, slik at dei ikkje har tilgang på wallen min eller bileta mine. Det synest eg er ein fin mellomting – det kjennest så vanskeleg å avvise dei, også.

  6. bai skriver:

    Først går du inn på ”Friends”-fana øvst på sida di. Der trykker du på ”All connections” i margen. Då får du opp alle vennene dine. Ved sida av kvart namn står det ”Add to list” og her kan du sortere vennene dine i ulike grupper.

    Deretter går du inn på ”Settings”, ved sida av utloggigsknappen og vel ”Privacy”. Trykk på ”Profile information”. Eg har laga ei liste som heiter ”Åpen venneliste” og den lar eg få tilgang til alt. Eg har ei anna liste som heiter ”Elever” som ikkje har tilgang til alt. Du må bare lage lista først, så kjem ho opp på drop-down-menyen under ”Profile information”.

    Gav det meining? Eg er frykteleg dårleg til å forklare slike ting…

Kommentera

