Allt är inte som det verkar

Håkan Östlundh är månadens författare i min deckarutmaning och den första boken var så bra har jag nu också läst Dykaren. Vi får återigen träffa Fredrik Boman. Det har gått drygt ett år sedan den förra boken och den hemska händelsen har satt sina spår. Fredrik och Ninni har köpt ett nytt hus, ett riktigt renoveringsprojekt och trots att det var Ninni som ville köpa det är hon nu rätt trött på Gotland.

I Visby är det varmt och skönt trots att det är september. Det mesta är sig likt på polisstationen, men en ny kollega Sara Oskarsson, som är irriterande ambitiös gör att Fredrik blir lite sur. Han kan dock inte förneka att hon är en skicklig utredare och de arbetar bra tillsammans.

Till polisstationen kommer en dag 24-åriga Jenny som har börjat minnas hemska bilder från barndomen av en död flicka. En flicka som hon tror att hennes pappa har dödat. Spåren leder till ett 18 år gammalt mord i Frankrike.

En tid senare hittas en dykare på Gotland och det visar sig snart att han inte dött på plats. Ännu ett mord som gör att stackars Fredrik inte bara behöver åka till Frankrike, utan även fram och tillbaka till Stockholm.Det är lätt att förstå att det inte är så himla kul att vara gift med en polis alla gånger.

Håkan Östlundh kopplar ihop de två morden på ett väldigt snyggt sätt. Han är helt klart en skicklig författare, men den här gången blir jag inte riktigt lika imponerad. En habil deckarhistoria, trevliga poliser, lagom mycket familjeliv och en bra miljö. Inte dålig på något sätt, men kanske lite av en mellanbok. Jag läser dock gärna mer av Östlundh. Det finns totalt fyra böcker om Fredrik Boman del 3 är  Terror och  Blot är del 4. Båda verkar bra och de finns dessutom i pocket. Det är fördelen med att upptäcka en författare lite sent. Man slipper vänta på fortsättningen. Bra verkar också relationsromanen Jag ska fånga en ängel som gavs ut nu i januari av Ordfront Förlag.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Allt är inte som det verkar

  1. Cecilia skriver:

    Blir lite sugen att läsa Håkan Östlundhs deckarserie. Läser mycket deckare men honom har jag missat. Kan inte annat än hålla med dig att det är perfekt att upptäcka en författare när de redan skrivit ett par böcker så man slipper sitta och vänta. En sommar slukade jag alla Anna Janssons böcker 🙂

  2. Lilla O skriver:

    Jag gillar det jag läst! Sedan är ju smaken såklart olika. Klicka gärna på deckarutmaningen 15 deckare där jag valt ut författare som jag ännu inte läst.
    https://lillaosblogg.wordpress.com/2009/12/21/nya-deckare-att-upptacka/

  3. violen skriver:

    Ja, det måste bli så att jag läser Jag ska fånga en ängel………den har ju fått en entusiastisk recension på bokus också……….

    blir att ställa sig på kö på mitt favoritbokställe: bibblan! 🙂

    Jag ligger ju lite före med min deckarläsning http://violensboksida.bloggplatsen.se/2010/01/07/2376799-deckare-hos-lillao/
    kopplar ju ofta av med en deckare mellan annat…….

    I april kommer ju en riktigt bra författare som jag läst alla tre böckerna av, sigurdadottir. Den första är ju, som jag sagt tidigare, lite egendomlig men de två andra är riktigt bra……

Kommentera

