Mitt bästa biominne 5

En tidig morgon, tror det var en söndag, tog jag mig ner till Järntorget och biografen Draken för att ensam se den franska filmen Marius et Jeannette. Jag gillar att gå på filmfestivalen ensam, men den här gånger var det tråkigt både för mig och maken att vi inte såg den ihop. Jag blev helt frälst i filmen och babblade om den i det oändliga. Maken som inte sett den blev rätt trött. Fortfarande kan jag tänka på den och berätta något då jag glömmer att han faktiskt inte har sett den. Mest kommer jag ihåg mannen som gjorde sin fru rejält förbannad genom att rösta på Front National. Han försöker förtvivlat få henne att acceptera det, men hon blir mer och mer förbannad på att han har gjort något så korkat att hon tillslut vägrar släppa in honom i huset.

Det här paret är inte huvudpersoner, utan det är såklart Marius och Jeannette. Marius är säkerhetsvakt och kommer på den ensamstående mamman Jeanette då hon stjäl färg från en nedlagt fabrik. Ljuv musik, som ibland klingar falskt, uppstår då han söker upp henne dagen därpå med ett par nya färgburkar. Det är inte helt lätt att inleda ett förhållande mitt i livet och det går minst sagt upp och ner.

Robert Guédiguian har både skrivit manus och regisserat.I princip alla hans filmer utspelar sig i de fattiga kvarteren av Marseille där han växte upp. I sina filmer skildrar han arbetarklassen, men inte på ett märkt och dystert sätt, utan med humor och kärlek. Att han är kommunist märks också tydligt, därav hans drift med pajasen Le Penn kan tänkas. Man behöver visserligen inte vara kommunist för att ha den åsikten.

Ariane Ascaride som spelar Jeanette, Gérard Meylan som spelar Marius och Jean-Pierre Darroussin som spelar Dédé mannen som röstat på Le Penn återkommer i flera av Guédiguians filmer. Bland annat i Marie-Jo och hennes två älskare och Den lugna staden som jag också sett på Göteborg International Film Festival.

Det här inlägget postades i Tv, film och radio och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

