Något gammalt och kanske lånat samt något nytt

Jag orkar faktiskt inte bry mig om huruvida Stieg Larsson kunde skriva eller inte. En meningslös debatt då författaren inte längre finns i livet och det därför inte finns något svar att få. Efter alla strider om pengar är det klart att sambon vill ha sin del och kanske är det så att hon gjort mer än att korrekturläsa och i så fall är det säkert möjligt för henne att skriva en bok till. Både förlag och läsare skulle säkert stå i kö. Vad jag tycker om trilogin? Män som hatar kvinnor var bra, Flickan som lekte med elden bättre och Luftslottet som sprängdes något av ett antiklimax. Skulle jag läsa en fortsättning skriven av Eva Gabrielsson? Troligen inte, men kanske skulle jag falla för ett massivt grupptryck. Jag har lite svårt att stå emot sådant ibland. Tyvärr leder det ofta till att jag läser böcker som jag inte alls gillar, som t.ex. Hypnotisören.

Det jag tycker är lite lustigt, eller kanske sorgligt i debatten är hur böcker, som först hyllats nu kritiseras. Måste man hacka på böcker som blir populära? Visst, kvinnosynen är taskig (och en av böckernas poänger?), språket är väl varken bättre eller sämre än genomsnittet men varför diskutera det nu flera år efter att böckerna getts ut? Tala om gamla nyheter.

Ny och spännande verkar dock Diana Janses debutbok vara. Den finns på min vårlista och snart hoppas jag att den finns i min hand istället. Boken En del av mitt hjärta lämnar jag kvar handlar om hennes tid i Afghanistan. Jag vet ganska lite om landet, men har några elever som bott där. De senaste åren har de dock tillbringat i flyktingläger i Iran och om jag ska tro min persiska kollega är dessa läger helvetet på jorden. I alla fall ett av dem.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Något gammalt och kanske lånat samt något nytt

  1. Fiktionista skriver:

    Intressant hur litteratur fortsätter leva sitt eget liv…

    Jag har gett dig en utmärkelse (du har nog fått fler) men motivering finns på min blogg.

  2. Fiktionista skriver:

    Motiveringen finns på den här bloggen (inte den förra ;D)

  3. MariaH skriver:

    jag har tyckt att de är överreklamerade länge…
    men det är märkligt att folk skall börja klaga nu.

  4. Max Hobstig skriver:

    *skrattar*
    Jag har verkligen ingenting personligt mot Stieg Larsson. Om ett sådant förtal mot min person skulle komma på avvägar är jag den första ett dementera 🙂
    Det enda som är sant om mig och min relation till Stieg Larsson är, att jag aldrig skulle undvara en enda millimeter av min bokhylla för denne hyllade författare 🙂

    För övrigt önskar jag alla en god fortsättning mot klimatförändringarna oavsett dessa leder mot Muspelheim hetta eller Ginnungagaps kyla 🙂

Kommentera

