Vad är mitt uppdrag

På skolan där jag arbetar ska alla ha en uppdragsplan. På vårt program har vi ännu inte fått några upprättade. Troligen har någon smart människa räknat på våra timmar och insett att vår undervisningstid skulle behöva minskas radikalt om vi skulle kunna få in vårt uppdrag inom de 45 timmar som vi ska arbeta. Arbetsgivaren ska dessutom bara förfoga över och styra 35 av dem. I teorin då, men i praktiken ser det sannerligen annorlunda ut.

Idag har vi arbetat med vårt uppdrag och insett att vi helt klart tar för mycket ansvar i förhållande till vad en lärare egentligen kan tänkas ha ansvar för. Självklart ska vi planera, genomföra och efterarbeta lektioner. Det ska vi, enligt schablon, räkna antal undervisningstimmar och lägga till en halvtimme/lektion för för- och efterarbete. Att det skulle räcka är förvisso en utopi, men jag kör på schablonen ändå. Möten, konferenser, arbetslagstid och andra inbokade möten står för 6,5 timmar/vecka. Där ligger vi betydligt över vad andra lärare har (tror jag) vilket har en naturlig förklaring. Vi arbetar som ett team kring våra elever då vi är övertygade om att vi behöver förmedla samma budskap och vara enade (och eniga för den delen för det är väl inte riktigt samma sak, eller?) Vi behöver vara strukturerade, tydliga och dessutom behöver vi ha en samsyn gällande elevsyn och bemötande. Våra elever har inte sällan saknat trygghet under hela grundskolan och längtar efter det.

Jag är nu uppe i 29,5 timmar. Därtill skulle vi på IVIK som bygger upp en ny verksamhet behöva tid för nätverkande, materialsökning, genomgång av befintligt material, tid för att skriva diverse planer och dokument med riktlinjer för vårt arbete. Inget sådant finns serverat för vår inriktning inom IV. En hel del finns att läsa på Skolverkets hemsida, men det tar tid att sätta sig in i, sammanställa och därefter applicera de nya kunskaperna på verksamheten. Om vi fick lägga en timme i veckan på det, helst två hade vi haft en rimlig chans att lyckas. Vi förväntas göra jobbet, men frågan är när. Den ständiga frågan. För att uppfylla det uppdrag vi har behöver vi trots allt 2 timmar och summan är nu 31,5h.

Vi träffar flyktingmottagning och socialtjänst några gånger/termin vilket också ska räknas in i nätverkande. Detta är nödvändigt för att få ett helhetsgrepp kring eleverna i kommunen.

Att vara mentor åt en elev på IVIK som inte bara ska nå målen för år 9, utan också sätta sig in i ett helt nytt skolsystem och en kunskapssyn samt bedömning som de inte alls är van vid kräver mycket  tid för varje enskild elev. De behöver hjälp att tydliggöra sin kunskapsutveckling och de behöver också få hjälp att förstå vad som krävs av dem och vad de kan få hjälp med. Jag överdriver inte när jag säger att mentorskapet tar en timme/dag alltså 5h. Summan är nu 36,5h vilket redan är mer än den tid jag måste vara i skolan. Vilket i och för sig är ointressant då jobbet måste göras.

Alla har rätt till 1h friskvård inom ramen för arbetstiden, jag är genusansvarig och får 1h för det, någon form av paus förutom lunch har även lärare rätt till och där går 2,5 h. Vad är jag uppe i nu? 41h

Lägg där till utvecklingssamtal, föräldramöten, inläsning av material, fortbildning, elevvårdskonferenser, samtal till elevers föräldrar, frånvarorapportering, möten med skolhälsovården, hantering av jobbmail och säkert en massa saker som jag inte kommer på just nu, så är det inte svårt att se att 45h inte räcker till allt som jag förväntas göra.

Vad blir då slutsatsen? Vi drar ner 2,5 tjänster på det individuella programmet. Jo, man tackar.

Annonser
Det här inlägget postades i Skolsnack och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s