Fler boktips jag inte behöver

Tack Vixx för tipset om Bookdesire. Där kan du söka boktips i olika kategorier och därefter använda diverse parametrar. Jag valde Kulturer i världen, böcker som inte är hysteriskt långa, skrivna ganska nyligen, utan för mycket kärlek, som ger eftertanke i mängder, men mer lätta än svåra, gärna med en rejäl dos humor, en del politik, men inte lika mycket religion. Resultatet blev en lista med många böcker jag läst och det gör att jag tror att de andra böckerna på listan kan passa mig.

Nu behöver jag definitivt inga fler boktips, men som bokälskare kan jag liksom inte låta bli att lista dessa nya tips:

Nudelbagaren av Ma Jian verkar riktigt bra. Den handlar om två vänner, en författare och en professionell blodgivare som träffas varje vecka över en middag.

Krigets skola av Alexandre Najjar handlar om författarens uppväxt i inbördeskrigets Libanon.

Döden och pingvinen av Andrej Kurkov verkar vara en riktigt annorlunda och absurd bok om en ukrainsk författare som lever med en tam pingvin.

Ett hus för mr Biswas av V S Naipaul står 0ckså på listan och då han är en nobelpristagare som jag ännu inte läst tar jag definitivt till mig tipset.

Beijing doll av Chun Su handlar om en revolutionerande generation tonåringar i Beijing.

Har ni läst någon av de här böckerna?

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Fler boktips jag inte behöver

  1. Dolly skriver:

    Döden och pingvinen är jätterolig!! Riktigt absurd, finns en fortsättning också.

  2. Olivia skriver:

    Håller med Dolly, Döden och pingvinen är bra!

  3. Vixxtoria skriver:

    Ledsen för att jag bidrar till att göra din tillvaro lite mer komplicerad 😀

  4. Red Fox skriver:

    Döden och pingvinen är super kul! Nudelbagaren är också en favorit! 🙂

Kommentera

