Mer svammel från Björklund

Nya betygssystem och mer disciplin ska ge effekt om 5-10 år menar Jan Björklund. Betyg tidigt ska också hjälpa. Säga vad man vill om Björklund, men han är i alla fall konsekvent. Ohly har rätt i att skolan smutskastas och att det blir bra mycket värre med tanke på alla varsel som lagts inför hösten. Bara för att man inte vill förändra skolan i den riktning Björklund behöver det inte betyda att ingenting ska förändras.

Information till föräldrar kan ske utan att det sätts betyg, men det har Björklund kanske inte förstått. Skriftliga omdömen är ett mycket bättre alternativ. Varför inte sätta betyg när eleverna slutar nian om det nu behövs. Och snälla Björklund, det finns inget betyg i grundskolan som heter icke-godkänt.

Gulligt att han helt går förbi forskare och istället envist hävdar att betyg är lösningen på allt. På vilket sätt det ger en högre kunskapsnivå förstår jag faktiskt inte. Dessutom ökar kraven att komma in på gymnasiet efter GY11 och det ger inte heller bättre möjligheter för ”de som inte kan sitta still” som Maud Olofsson säger sig vilja värna om.

Annonser
Det här inlägget postades i Skolsnack och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Mer svammel från Björklund

  1. Leif M skriver:

    Så du ha vill du ha tillbaka den gamla flumskolan med sosseprofil utan krav?

    • Lilla O skriver:

      Jag vill ha en skolminister som har en aning om hur skolan ser ut och dessutom har läst lite forskning. Han vet inte ens vilka betyg som finns i grundskolan. Det hemska betyget IG som han hänvisar till existerar inte. Och som sagt, bara för att jag inte vill ha en björklundsk skola behöver det inte betyda att jag vill ha en flumskola, vad det nu är. Det brukar vittna om rejäl okunnighet att slänga sig med det begreppet.

  2. NisseG skriver:

    Vad är det för speciellt med Svenska elever ca 100000 jämfört med kinesiska Närmare 100 miljoner eller amrikanska elever. Varför skall just svenska elever gå igenom skolan kravlöst. Har både kineserna, ryssarna, indierna eller amrekanerna fel?

  3. essbeck skriver:

    Det finns en trend som knappast tas hänsyn till när det gäller just skolan. Det är att klasserna har blivit större.

    Det spelar kanske inte någon roll att lärarna är duktiga och kompetensa när de inte hinner med att hjälpa varje elev.

    Effekten blir någon form av huggsexa på klasserna där några få individer som är aktiva och fokuserade medans resten bara sitter av tiden.

    Den tysta killen eller tjejen som vill ha hjälp med något kanske inte orkar ge sig in denna huggsexa om lärarens uppmärksamhet.

    • Lilla O skriver:

      Stora klasser är helt klart ett stort problem. Hur stor en grupp kan vara beror också på hur den ser ut och hur homogen den är. Det är nog få fall där det verkligen fungerar med klasser bestående av 30 elever. 20 elever är ganska rimligt, men inte om många av dem behöver särskilda åtgärder, då kanske fem är för mycket.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s