Nobelalfabetet G

En pristagare och en bubblare på G. Just pristagare på G var ganska lätt. Jag valde bort hemska Günther Grass, olästa Jean-Marie Gustave Le Clézio, trevlige Gabriel García Márquez, och fantastiska Nadine Gordimer som Lyran redan skrivit om. Annars är hennes Husvapnet riktigt, riktigt bra. Gordimers alltså, inte Lyrans.

Istället väljer jag den ganska okända chilienska poeten Gabriela Mistral som fick priset 1945 med motiveringen ”för den av mäktig känsla inspirerade lyrik, som gjort hennes diktarnamn till en symbol för hela den latinamerikanska världens ideella strävanden”. Egentligen hette hon Lucila Godoy y Alcayaga, men det funkar ju på G också. Mycket vaggvisor, barnramsor och sånglekar, men också mycket annat tolkades till svenska av Hjalmar Gullberg (också han på G). Jag har ett halvfärdig inlägg om henne som jag kanske får tummen ur att färdigställa snart.

Och så till bubblaren. Graham Green är inte längre i livet och kan därför inte få priset. Tydligen var det nära att han fick det  1974, när akademien istället valde att prisa sina egna i ett riktigt kontroversiellt dubbelval Eyvind Johnson och Harry Martinsson.

En levande bubblare då? Då vänder jag mig till vårt grannland Danmark och säger Jens Christian Grøndahl. På svenska finns sex böcker utgivna och jag har läst två. Fantastiska Lucca från 1998 och sorgliga Tystnad i oktober från 1996. Därefter har jag av någon anledning glömt bort denne otroligt språkbegåvade dansk. I vår utkommer dock en ny bok Fyra dagar i mars som enligt W&W ska handla om ”moderskap, passion och ensamhet”. Det är inte direkt actionfyllda böcker, men så otroligt vackra och gripande.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Nobelalfabetet G

  1. Lyran skriver:

    Jag har läst något av Jens Christian Grøndahl, men vad?

Kommentera

