Tematrio – Olästa klassiker

Den här veckan vill Lyran att vi berättar om tre klassiker som vi inte läst, men har planerat att läsa. Den listan är inte direkt kort tyvärr. Listan över olästa klassiker har dessutom blivit betydligt längre det senaste året e.B. (efter Bloggen). Jag väljer tre hyfsat moderna klassiker som jag har som mål att läsa under året:

1. Främlingen av Albert Camus hämtades på biblioteket idag och ska läsas inom kort. Den känns definitivt som en ”måste-bok” och jag har ganska stora förhoppningar.

2. Jenny av Sigrid Undset har jag ännu inte införskaffat, men då jag vill läsa alla kvinnliga nobelpristagare (mer realistiskt än att hinna med alla) ska jag definitivt läsa den. Gärna under året.

3. Pennskaftet av Elin Wägner väljer jag för att jag vill läsa något av denna författare som var så betydelsefull i den svenska rösträttskampen.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Tematrio – Olästa klassiker

  1. Petter skriver:

    Det är snällt av dem att det inte är så många kvinnor som fått det.
    Pennskaftet är tyvärr snarare intressant som tidsdokument än en njutbar läsning.

    • Lilla O skriver:

      Snällt? För att de ska slippa förbannelsen av priset eller för att du ska slippa läsa? Eller kanske för att jag ska slippa läsa så många? Tror att det är tidsdokumentet hos Wägner jag vill åt egentligen, många böcker blir just det och håller kanske inte som annat. Röda rummet lider till exempel av samma problem.

      • Petter skriver:

        Om du nu ska läsa alla kvinnliga nobelpristagare är det ju praktiskt att det slumpat sej så att inte så många kvinnor fått det (”slumpat” är kanske inte riktigt rätt term).

      • Lilla O skriver:

        Jo, så kan man se det, men jag orkar nog läsa några till. Drar mig lite för Jelinek ändå. Ibland kanske man får hoppa över?

  2. Lyran skriver:

    Både Jenny och Främlingen är riktigt bra. Pennskaftet ska läsas de närmaste månaderna.

  3. bai skriver:

    Jenny kan eg ikkje få anbefalt varmt nok!

Kommentera

