En varm dag

Vissa dagar känner jag verkligen att jag gör nytta. Idag är en sådan dag. Stödlektionen i engelska med en elev som läser halvtid på natur förvandlades till ett coachande samtal om vad som krävs i skolan och hur det skiljer sig mot det eleven är van vid från sitt hemland. Vi hann göra upp en ganska bra strategi för främst svenska som andraspråk, men också engelska som förhoppningsvis leder till att just den här eleven faktiskt når betyg. Hon är enormt ambitiös och villig att lära, vilket tyvärr ofta betyder att hon får klara sig själv. Skönt att se en riktigt lycklig tjej lämna rummet.

Den krassa verkligheten är tyvärr att stora och heterogena undervisningsgrupper medför att läraren omöjligen kan hinna med alla. De som kräver minst får därför inte sällan minst. Det här försöker jag kommunicera till min chef och jag hoppas att vi under nästa år kan få fler enskilda timmar med våra duktigaste elever som delvis kommer att gå på ett nationellt program.

För någon timme sedan vandrade jag in i skolans huvudbyggnad och mötte där en elev jag hade förra året. Jag fick en bamsekram och en liten påminnelse om våra bråk förra året av en nu skrattande och ganska vuxen man. Han tyckte att jag ställde för höga krav och hade ibland svårt att ta tillsägelser från en liten tjej. Jag tyckte att det minsta man kan begära som lärare är att en elev kommer i tid, gör sina läxor, lyssnar och sköter sig på lektionerna och i vårt fall pratar svenska så mycket som möjligt. Nu hade han förstått varför jag tjatade och vill komma tillbaka till klassen och berätta vad han hade insett. ”Jag vill säga till dem att de måste kämpa mer, att de alltid ska prata svenska och att du är en bra lärare som de ska lyssna på.”

Jo, visst får han det!

Elevmöte nummer tre skedde i husets lilla kök där några elever och en lärare satt och diskuterade möjligheten att starta en klassblogg precis som vi har på IVIK. Jag fick berätta hur vi jobbade och vad de skulle kunna göra. jag såg hur intresset väcktes hos dem och att de faktiskt tyckte att det lät som en kul idé. Trevligt samtal som slutade med att vi alla gick tillsammans ut. De för att röka och jag för att gå till kopieringen. ”Men O har du ingen jacka på dig i det här vädret” sa en av tjejerna och lät precis som min mamma. Oj vad skönt med lite ombytta roller.

Ibland är läraryrket fyllt av värme. Det gäller att inte glömma det.

Det här inlägget postades i Skolsnack och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till En varm dag

  1. alex skriver:

    Vad fint du skriver. Fint att det finns lite lärarengagemang kvar. De flesta verkar ju ha gett upp. // en med lite lärardrömmar kvar men som ständigt får höra om yrkets sämre sidor.

Kommentera

