Reality check

Visst är det 2010 nu? Eller? Blir lite osäker när jag läser Eva Sternbergs så kallade råd till nyutnämnde EU-ministern Birgitta Ohlsson i Expressen idag. Försöker bestämma mig för om jag tycker att det är pinsamt eller bara korkat skrivet. Genom att välja att kombinera föräldraskapet med en karriär menar hon att kvinnan i fråga försöker vara som en man och därmed sviker både sig själv och sina barn. Det är så dumt att jag egentligen inte ens vill kommentera det. Möjligen kände Eva själv ett behov att vara hemma med sina barn istället för att göra karriär och den som känner så ska självklart vara hemma. Detsamma borde då rimligtvis gälla en man med samma åsikter. En kvinna eller man som vill kombinera barn och karriär måste självklart få göra det utan att några rabiata traditionalister dömer. Eller vänta nu, Eva Sternberg dömer visst inga män som väljer att kombinera föräldraskap och karriär. Det är bara kvinnor som inte har möjlighet att göra detta val utan att skuldbeläggas.

Det blir bara värre och värre och tillslut tror jag nästan att det här är ett absurt skämt. Ingen kan väl på allvar tycka så här:

”Tyvärr fick ett antal överklass- och medelklasskvinnor, inklusive min egen mor, i början av 1900-talet för sig att det som männen gjorde var finare och bättre. Det är våra mödrar och min generation, som ska ta på sig skulden för att Birgitta inte förstår bättre än att hellre arbeta i Bryssel för mänskliga rättigheter än för sitt eget barns rätt till tid med sin mamma.”

Mörkrädd är bara förnamnet. Okej, Eva verkar känna sig sviken av sin mor, men att därför anse sig ha rätt att kritisera alla kvinnor och män för den delen som väljer att leva i ett jämställt förhållande är inget annat än hybris.

Det här inlägget postades i Genus och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Reality check

  1. Bea skriver:

    Jag tror jag smäller av! För att använda hennes egna ord, Evas beslut att skriva den här texten är inget annat än tragiskt. Och ja, det finns ”nya” män som inte anser att kvinnan har patent på föräldraskapet, som vill delta på samma villkor och kvinnor som inte älskar eller bryr sig mindre om sina barn för att de även har ett jobb. En av grundarna till Kvinnor kan? Hjälp.

  2. Morrica skriver:

    Äsch, jag klagar inte, tantens slutsats är ju underbar – kvinnor som t ex Ohlsson kommer att innebära slutet för borgerligheten, allt kommer att bli ett Alva Myrdahlsk mardrömssamhälle där alla, ve och fasa, tar gemensamt ansvar för alla barn!

    =)

  3. Jag har en dröm om en t-shirt för diskussioner med sådana människor – när allt förnuft tagit slut och man inte orkar mera. Då öppnar man bara cardiganen eller skjortan, och så står det ”Nej, du är faktiskt bara dum i huvudet.” Jättepraktiskt. Måsta skaffa.

  4. lustigkulle skriver:

    Jag blir så ledsen, faktiskt. Att den här slags dumhet har överlevt. Vi borde väl ha utrotat de här föreställningarna vid det här laget: att en pappa inte duger eller att en mamma måste bli fastkedjad vid barnsängen.

  5. fullbokhylla skriver:

    Jag har också skrivit om henne, men jag hade inte fattat att det var samma galning som var ute och härjade i Birgitta Ohlsson-debatten! Skönt ändå att det inte finns två av hennes sort!

    http://fullbokhylla.wordpress.com/2010/03/26/stenaldern-ringde/

Kommentera

