Tematrio-Kärlek

När jag snabbt kikade in hos Lyran lite tidigare idag såg jag att veckans tematrio var kärlek. Jag tänkte länge, men kunde inte komma på en enda bok om kärlek som inte på något sätt slutar olyckligt. När jag läste lite mer noggrant insåg jag att temat faktiskt var just olycklig kärlek.  Skönt att Lyran liksom jag är lite för cynisk för Alla Hjärtans Dag.

Berätta om tre romaner/dikter/noveller/texter som handlar om olycklig kärlek:

1. Den nyss utlästa Allt är bara bra, tack och Moa Herngren handlar om kärleken mellan Lea och Michel. En passionerad kärlekshistoria som minst sagt slutar i katastrof. Riktigt läsvärd och gripande.

2. Århundradets kärlekssaga av Märta Tikkanen är egentligen värd ett eget inlägg. Denna fantastiska diktroman handlar om kärleken mellan Henrik och Märta. En oändlig kärlek som är så stor att det kväver och dödar.En kärlek som hon försöker lämna, men som inte låter sig lämnas.

3. Sten älskar Carmen mer än något annat. Ändå kan han inte vara trogen ens när hon blir sjuk i cancer. En sorts kärlek av Ray Kluun handlar om en väldigt speciell kärlekssaga som får ett riktigt sorgligt slut.

Usch, det var inte muntert. Vill du läsa något lite gladare kan jag tipsa om Tänk om det där är jag av Johanna Lindbäck som handlar om ett riktigt sött par och ung, oskyldig kärlek.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

En kommentar till Tematrio-Kärlek

  1. Magix Bokbabbel skriver:

    Vilka bra val, allihopa fina böcker och ”Århundradeys kärlekssaga” förtjänar verkligen ett eget inlägg, den är verkligen något speciellt

Kommentera

