Dagens ord

På bloggen Glömda ord utmanar Petra oss att använda ett mer eller mindre bortglömt ord varje dag. Idag är ordet apostlahästar som är ett så mycket finare ord än det mycket simplare ben. Jag är lite av en ordnörd. Inte så att jag slänger mig med konstiga ord, utan snarare så att jag sparar på fina ord för att använda dem vid ett speciellt tillfälle. Mina stackars elever får höra en del och just apostlahästar borde de ha koll på även om jag betvivlar att de använder det speciellt flitigt.

Hur ska vi komma till simhallen? Apostlahästarna fungerar bra.

Det här med att samla ord kommer sig av att jag under utbildningen läste underbara Att lära ut författarens hantverk av Ralph Fletcher. Att väcka elevernas nyfikenhet för ord och språk menar han är nyckeln till den språkglädje som borde finnas hos varje unge.

Spankulera är ett favoritord, som är så mycket trevligare än att promenera. Lugnare på något sätt. Flanera är också mysigt, liksom att strosa men att driva låter lite tråkigare för att inte tala om vanka.

Hur som helst är det mycket man kan göra med sina apostlahästar.

Det här inlägget postades i Funderingar och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

3 kommentarer till Dagens ord

  1. fullbokhylla skriver:

    Vad glad jag blev av det här inlägget! Ska nog ta och spankulera ut lite på lunchen idag!

  2. Hanna skriver:

    För mig är apostlahästarna inget glömt ord, jag använder det relativt ofta. När jag spankulerar går jag runt och funderar. Ofta i sakta mak och utan något bestämt mål.

    • Lilla O skriver:

      Det är därför spankulera är så trevligt, ingen stress utan tid att tänka. Men semantik är lurigt och ord kan definitivt ha olika betydelse för olika människor.

Kommentera

