Det ska börjas i tid

Storebror: Mamma, hur kunde det finnas ägg om det inte finns hönor?

Mamma O: Vad menar du?

Storebror: Jag menar vem som fanns först?

Mamma O: Först?

Storebror: Ja fanns hönan först eller äggen?

Ska man verkligen börja fundera på detta stora mysterium när man är fyra år?Det känns lite jobbigt med en föreläsning om amfibier, alternativt om evolutionsteorin. Ska jag säga att jag inte vet eller ska jag dra en vals om gud?

Det här inlägget postades i Familj och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Det ska börjas i tid

  1. Helena skriver:

    Jag förespråkar ”jag vet inte”- alternativet. Kör det här hemma vid behov och jag tror att barnen mår bra av att förstå att även föräldrar bär frågetecken 🙂

  2. Paperback Lover skriver:

    Håller med Helena.
    Säg att det finns vissa saker som inte ens mamma (som vanligtvis vet allt om allt) vet.
    Presentera sedan en annan knepig fråga för honom att fundera på. En som du vet svaret på 🙂

  3. Lilla O skriver:

    Brukar också köra att jag inte vet och storebror brukar glatt konstatera att det var en bra fråga han kom på…

    Bra tips PB!

  4. bai skriver:

    Eg har ingen gode råd, men eg ler godt av samtalen mellom deg og sonen din.

    Eg trur eg ville vore litt stolt, hadde eg hatt ein fireåring som tenkte så djupe tankar.

Kommentera

