En boknörds bekännelse

Jag har en tendens att ge alla boktips i tid och otid. Böcker snurrar ständigt i mitt huvud och till varje situation finns en passande bok att tala om, eller i alla fall en litterär gestalt.

”Jag läste just en bok som handlade om det” är en lite för vanlig kommentar och många av mina vänner och kollegor är snälla nog att lyssna, men ibland anar jag att de inte är fullt så intresserade som jag kanske hade önskat.

Tyvärr har jag svårt att hejda mig och trots att jag någonstans inser att alla inte tänker lika mycket på böcker som jag gör kan jag inte riktigt låta bli. Böckerna har tagit över min hjärna fullständigt och ibland suddas mina egna tankar ut till förmån för litterära referenser av olika slag. Därmed inte sagt att jag har en åsikt om allt och alla, det är bara att de ibland kompletteras av andras tankar om samma sak.

Tack för att jag får spy ur mig alla boktips och alla möjliga (och omöjliga) tankar om böcker här i bloggen. Det gör livet enklare för både mig och min omgivning.

Det här inlägget postades i Böcker och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till En boknörds bekännelse

  1. Paperback Lover skriver:

    En vetgirigs bekännelse:
    Lilla O, jag känner så igen mig i dig. Inte riktigt när det kommer till att prata om böcker, för där är jag smärtsamt medveten om att det inte är sååå många i min närmaste bekantskap som gillar att diskutera utgivning, deckare och bokomslag. Men när det kommer till allt annat intressant här i världen, dvs det som jag tycker är intressant, glömmer jag ofta att inte alla är lika intresserade som och då kan bli lite fel.
    Om jag och några vänner diskuterar något och en fråga kommer upp är jag inte sen att kasta mig ut på wikipedia och kolla upp hur det står till. Jag älskar fakta! Sen dröjer det inte länge förrän jag har mailat länk till dessa fakta till alla inblandade i diskussionen. En del tolkar det då som att jag vill berätta att ”kolla här vad jag vet och som jag nu berättar för dig för jag tror inte att du har koll”, när det istället är så att JAG är så glad att jag nu fått veta hur det står till och tror att alla andra skulle bli lika glad över att veta så jag gör dom den tjänsten att kolla upp. Men jag får ofta bita mig i läppen eller i fingrarna. Alla vill inte veta allt och många gånger låter jag det stanna hos mig själv.
    På jobbet har jag en del själsfränder, vi tävlar om vem som hittar rätt info först. I love it!

    Och det är ju här på bloggen du SKA tipsa om böcker, för jag läser ju här för att jag vill ha det, och allt det där andra du skriver om också.

    Puh, nu blev det långt 🙂

  2. Jenny skriver:

    Åh, både blogginlägg och ovanstående kommentar – det känns igen! Man MÅSTE liksom ta reda på saker, det är ju så himla enkelt och går så himla snabbt. Senaste snabbgooglingen: Vem sa egentligen ”It’s better to burn out than to fade away”? (Visade sig vara Neil Young, och citerades av Kurt Cobain i hans självmordsbrev. Who knew?)

  3. Lilla O skriver:

    Jag är lite som du också PB. Det är så kul att veta saker!

  4. Paperback Lover skriver:

    Jenny, nu vet i alla fall vi! 😀
    Tack för väldigt intressant kuriosa.

  5. Eva-Cecilia skriver:

    Jag är ju väldigt glad över att du delar med dig i av dina boktankar här i bloggen. Var skulle jag annars hitta alla bra boktips ;-)? Och allt det andra du skriver om är ju också en stor del av varför jag läser här.

  6. Maria skriver:

    Hurra för bloggar där man kan blaja om allt det där folk inte orkar lyssna på. 😉

Kommentera

