Korridorskompisar

Jag fick en ny kompis idag. En kille på Särskolan stannade mig idag med kommentaren: ”Och hur går det för de blåvita då?”

I min värld betyder blåvitt självklart fotboll och eftersom jag visste att de igår spelade mot Qviding och sa därför: ”De spelade 3-3 igår”.

”Jaaa” jublade grabben och log med hela ansiktet. Efter att vi pratat om att matchen var mot Qviding och kanske inte så viktig visade jag honom min blåvita nyckelring. Han konstaterade att vi borde vara kompisar. Då hade vi inte ens hunnit börja prata om Risp.

Jag har en del korridorskompisar, mest för att jag älskar att stanna och snacka en stund, men också för att jag är så jäkla glömsk att jag vandrar en del i korridorerna i jakt på allt möjligt. Då min arbetsplats inte finns i samma hus som klassrummen vi huserar i orsakar min glömska en hel del promenader över skolgården. Jag har därför utvecklats till en av skolans mest aktiva rökpoliser. Nu känner jag de flesta som häckar utanför dörren med sina cigaretter och de brukar ropa ett ”tjena O vi går nu” när de vandrar iväg med från skolans område.

I grundskolan där jag arbetade tidigare kunde jag namnen på väldigt många elever. Det blir trevligast så. De som rörde sig i korridorerna när de inte borde hade jag definitivt stenkoll på. Ibland var de utslängda, ibland hade de glömt en bok eller till och med en lektion. En kort pratstund eller bara en trevlig hälsning och en kort kommentar kan göra underverk med dessa ungar. Med alla ungar, då alla vill bli uppmärksammade och sedda.

Så vad vill jag egentligen säga? Att det inte alltid är dumt att vara glömsk. Att lärare med fördel ska synas i korridorerna och då inte bara jaga förbi eleverna. Att det är en smart taktik att plugga in så många namn som möjligt och sist men inte minst att det alltid lönar sig att vara trevlig.

Imorgon har jag lovat att låna ut underbara Människoätande människor i Märsta till en av mina bättre korridorskompisar. Om jag är orolig för att inte få tillbaka den? Absolut inte. Tvärtom ser jag fram emot eventuella samtal om den.

Det här inlägget postades i Skolsnack och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Korridorskompisar

  1. Morrica skriver:

    *nickar* jo, det är sant. Tankspriddheten har sina fördelar även om man blir frustrerad ibland.

  2. Killfröken skriver:

    Korridorskompis!
    Genialt ord. Varmt och välformulerat, precis som alla ord borde vara. Den tar vi!

    //K

Kommentera

